ارائه رویکردی جهت محاسبه بهره وری واحدهای ستادی در سازمان

ارائه رویکردی جهت محاسبه بهره وری واحدهای ستادی در سازمان

فريناز زرگر1

1) کارشناس کيفيت و بهره ​وري- شرکت مهندسين مشاور موننکو

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی مکانیک، ساخت، صنایع و مهندسی عمران(mmiconf.com)
چکیده :
امروزه شاخص بهره وری به عنوان یکی از شاخصهای مهم در سازمانها، جهت ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل و سیستم شناخته میشود. سازمانها رویکردهای متنوعی جهت محاسبه شاخص بهرهوری خود اتخاذ نمودهاند و از طریق پایش و ارزیابی دورهای آن سعی در بهبود اثربخش عملکرد خود در دنیای رقابتی کنونی دارند. بهره وری به عنوان رابطه ميان ستانده حاصل از یک سیستم تولید با داده های به کار رفته جهت تولید آن ستانده تعریف میگردد. از طريق این نوع تعریف، محاسبه بهره وری برای واحدهای تولید کننده کالا و یا واحدهای دارای درآمد به سادگی قابل محاسبه خواهد بود. اما محاسبه بهره وری در بخش هایی از سازمان که ارائه دهنده خدمات به واحدهای دیگر هستند و منجر به درآمد مستقیم نمیگردند پیچیده خواهد بود. نمونه ای از این واحدها واحدهای منابع انسانی، IT و برنامه ریزی و سيستم میباشد که محاسبه بهره وري در آنها بدليل پيچيدگي محاسبه خروجيها و خدمات ارائه شده و عدم درآمدزايي مستقيم در سازمان، به سادگي قابل محاسبه نميباشد. همچنين با توجه به اهميت فاکتور کيفيت در خدمات ارائه شده و ميزان رضايت ذينفعان داخلي در اين واحدها، لازم است در سنجش بهره وري اين واحدها فاکتور رضايت ذينفعان در نظر گرفته شود. در نتیجه در اين مقاله رويکردي با استفاده از فاکتورهای اثربخشی و کارایي جهت محاسبه بهره وري واحدهای ستادی ارائه شده است که به تفصیل نحوه محاسبه آن توضیح داده شده است.
کلمات کلیدی : بهرهوری ستانده داده اثربخشی کارایی