مقایسه جابجایی دو نقطه رو به انفجار و پشت به انفجار در سقف های صلبِ تحت اثر انفجار

مقایسه جابجایی دو نقطه رو به انفجار و پشت به انفجار در سقف های صلبِ تحت اثر انفجار

محمد جواد نکوئی1 علی نکوئی2

1) دانشجوی دکتری عمران گرایش سازه ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان ،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک گرایش سیالات دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد ،

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی مکانیک، ساخت، صنایع و مهندسی عمران(mmiconf.com)
چکیده :
در سال هاي اخیر تسلیحات انفجاري مخصوصا خودروهاي بمب‌گذاري شده، با توجه به دسترسی نسبتا آسان به این تسلیحات و نیز به اطلاعات مربوط به کاربري آن ها به گزینه اي پرکاربرد براي انواع عملیات هاي تروریستی تبدیل شده است و بارگذاري انفجاري را به یکی از مخاطرات و ملاحظات اصلی و مهم در طراحی سازه تبدیل نموده اند. در مقایسه با دیگر مخاطرات، در بارگذاري انفجاري با مسایلی از جمله سرعت بالاي بارگذاري و میزان بیشینه فشار جانبی بسیار زیاد روبرو هستیم که این مسایل باعث ایجاد تفاوت هایی در نحوه تاثیر مشخصات سازه اي بر پاسخ سازه در این شرایط می شود. یکی از مهم ترین پارامترهایی که در تحلیل و طراحی سازه تحت اثر انفجار مورد برسی قرار می‌گیرد فشار ناشی از انفجار است . برای تحلیل سازه تحت اثر انفجار روش‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به نوع سازه و شرایط کاربری آن نوع تحلیل نیز مشخص می‌شود که دقیق‌ترین روش موجود آنالیز غیر خطی اجزا محدود است که با معرفی موقعیت انفجار و مقدار معادل ماده منفجره فشار وارد بر سازه توسط نرم‌افزار محاسبه می‌شود. روش دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از روابط براد و هنریش بر مبنای فاصله و مقدار معادل شده ماده منفجره فشار وارد بر سازه به دست می‌آید و به سازه اثر داده می‌شود. در این تحقیق میزان جابجایی دو نقطه دیافراگم سقف در دو جبهه رو به انفجار و پشت به انفجار با یکدیگر مقایسه میشود.
کلمات کلیدی : بارگذاری انفجاری روابط براد و هنریش انفجار سطحی قاب خمشی LS-DYNA