سازه های فولادی سردنوردشده (CFS)

علی مقدس1

1) دانشجوی کارشناسی عمران گرایش سازه دانشگاه ازاد اسلامی واحد پرند

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی مکانیک، ساخت، صنایع و مهندسی عمران(mmiconf.com)
چکیده :
با بررسی فولادسردنورد و اعضای سازه ای فولاد سردنورد و مطالعه راجب ویژگی های این عضو مطالبی را به صورت تئوریک و پارامتریک بیان کردیم. این مقاطع به دلیل نازک بودن ضخامتشان که در محدوده 4 میلی متر تا 6.4 میلی متر است,توسط نیرو های فشاری , تماسی , برش, خمش و یا ترکیبی از این نیروها دچار چین و چروک , کمانش و تغییرشکل میشوند, که به کارگیری سفت کننده در این مقاطع این نقص را برطرف میسازد. این اعضا دربدنه ی ماشین ,خطوط راه اهن ,انواع تجهیزات , متعلقات بزرگراه ها , برج های انتقال نیرو , تجهیزات زهکشی و ساخت پل مورد استفاده قرار میگیرند. ولیکن بحث حاضر اساسا محدود به کاربرد انها در ساختمان میباشد. در طول سال های هخیر استفاده از قاب فولادی سردنوردشده در حال افزایش است.اجزای اصلی سازه ای استفاده شده در ساختمان,وادارهای دیوار,تیرهای سقف , تیرچه های سقف , خرپاهای سقف , عرشه ها و پانل ها میباشند. در این مطالعه به معرفی اعضای فولادی سردنورد شده , مقایسه این مصالح با سایر مصالح , روش های تولید مقاطع فولادی , استفاده از سفت کننده در جان ها , طراحی جان تیرها, وادارهای مقاطع سردنورد,انواع اتصال دهنده در ساختمان های سردنورد , کمانش عضو و شرح ازمایشی برای عملکرد ساختاری تیرهای پشت به پشت و رو در رو بدون سفت کننده و یا با استفاده از سفت کننده , می پردازیم .
کلمات کلیدی : ( فولاد سردنورد ) _ وادار _ سفت کننده _ کمانش موضعی _ ناودانی _ AISI _ AISC _ وب ( جان )