شبکه های اجتماعی ابزاری جهت تشکیل اجتماع یادگیری حرفهای در آموزش کارکنان
شبکه های اجتماعی ابزاری جهت تشکیل اجتماع یادگیری حرفهای در آموزش کارکنان
رقیه برزگر سامبران1 روح اله مهدیون2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز، ایران-
2) استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز -
محل انتشار :
دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
در دنیای متغیر و رقابتی آموزش و بهسازی کارکنان از جمله مهمترین دغدغه های سازمان است. برای آموزش کارکنان روشهای سنتی آموزش به تنهایی پاسخگوی نیازهای آموزشی نبوده بلکه جهت همگام شدن با تغییرات باید از رسانههای اجتماعی مبتنی بر اینترنت استفاده کرد، امروزه با گسترش اینترنت برنامه های کاربردی مبتنی بر آن نیز گسترش یافتهاند. شبکه های اجتماعی گونهای از رسانههای اجتماعی هستند که به افراد اجازه میدهد بدون هیچ محدودیتی با سایر افراد ارتباط برقرار کنند، انواع شبکه های اجتماعی مجازی از جمله فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، ریسرچگیت، تویتر و ...، نسخه های موبایلی و کامپیوتری دارند. درکشورهای مختلف از شبکه های اجتماعی برای آموزش و بهسازی کارکنان در سازمان ها استفاده می شود. بسیاری از نظام های آموزشی با به کاربردن این شبکه ها موفق شده اند آموزش را با کمترین زمان بهبود بخشند. شبکه های اجتماعی برای فراگیران این امکان را فراهم کرده است که فرآیند یادگیری خود را به خارج از محدوده کلاس گسترش دهند. از جمله مهم ترین شبکههای اجتماعی مورد استفاده سازمانها فیس بوک و لینکدین میباشد. شبکه های اجتماعی منجر به ظهور اجتماع حرفهای آنلاین شده اند، اجتماعی که در آن یادگیری و یادگیرنده محوریت دارند. اجتماع یادگیری حرفهای بر اساس یک هدف مشترک شکل می گیرد و به منزلهی مکانی برای کسب دانش تلقی می شود، به این معنا که مجموعه ای از افراد برای رسیدن به برخی اهداف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
کلمات کلیدی :
شبکه های اجتماعی
آموزش و بهسازی کارکنان و اجتماع یادگیری حرفهای