شبکه‏ های اجتماعی ابزاری جهت تشکیل اجتماع یادگیری حرفه‏ای در آموزش کارکنان

شبکه‏ های اجتماعی ابزاری جهت تشکیل اجتماع یادگیری حرفه‏ای در آموزش کارکنان

رقیه برزگر سامبران1 روح اله مهدیون2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز، ایران-
2) استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز -

محل انتشار : دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
در دنیای متغیر و رقابتی آموزش و بهسازی کارکنان از جمله مهم‏ترین دغدغه‏ های سازمان است. برای آموزش کارکنان روش‏های سنتی آموزش به تنهایی پاسخگوی نیازهای آموزشی نبوده بلکه جهت همگام شدن با تغییرات باید از رسانه‏های اجتماعی مبتنی بر اینترنت استفاده کرد، امروزه با گسترش اینترنت برنامه های کاربردی مبتنی بر آن نیز گسترش یافته‏اند. شبکه های اجتماعی گونه‏ای از رسانه‏های اجتماعی هستند که به افراد اجازه می‏دهد بدون هیچ محدودیتی با سایر افراد ارتباط برقرار کنند، انواع شبکه های اجتماعی مجازی از جمله فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، ریسرچگیت، تویتر و ...، نسخه‏ های موبایلی و کامپیوتری دارند. درکشورهای مختلف از شبکه های اجتماعی برای آموزش و بهسازی کارکنان در سازمان ها استفاده می شود. بسیاری از نظام های آموزشی با به کاربردن این شبکه ها موفق شده اند آموزش را با کمترین زمان بهبود بخشند. شبکه های اجتماعی برای فراگیران این امکان را فراهم کرده است که فرآیند یادگیری خود را به خارج از محدوده کلاس گسترش دهند. از جمله مهم ترین شبکه‏های اجتماعی مورد استفاده سازمان‏ها فیس بوک و لینکدین می‏باشد. شبکه‏ های اجتماعی منجر به ظهور اجتماع حرفه‏ای آنلاین شده‏ اند، اجتماعی که در آن یادگیری و یادگیرنده محوریت دارند. اجتماع یادگیری حرفه‏ای بر اساس یک هدف مشترک شکل می ‏گیرد و به منزله‏ی مکانی برای کسب دانش تلقی می‏ شود، به این معنا که مجموعه ای از افراد برای رسیدن به برخی اهداف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
کلمات کلیدی : شبکه‏ های اجتماعی آموزش و بهسازی کارکنان و اجتماع یادگیری حرفه‏ای