بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهی بر افزايش عزت نفس و کیفیت زندگی کودکان استثنایی در حال تحصیل نابینا

بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهی بر افزايش عزت نفس و کیفیت زندگی کودکان استثنایی در حال تحصیل نابینا

بابک وزیری1 هزاره زندویان2

1) کارشناس ارشد روانشناسی مثبت گرا
2) دانشجوی ارشد روانسنجی

محل انتشار : دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
امروزه کيفيت زندگي و عزت نفس به عنوان مفهوم وسيعتري از سلامتي مطرح شده است. اين پژوهش برای بهبود در کيفيت زندگي کودکان استثنایی با مشکل نابينایی مورد بررسی قرار گرفته است. ارزيابي کيفيت زندگي در گروهي ازکودکان استثنایی در حال تحصیل که با نابيناي در گیر هستندو بررسی این جامعه مي تواند موجب آشنايي بيشتر با جنبه هاي مختلف کيفيت زندگي آنها شود. در اين پژوهش جامعه آماری 30 نفر از کودکان استثنایی با مشکل نابینایی، ساکن تهران و مشغول به تحصيل در مدارس کودکان استثنايي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفتند. پژوهش حاضر يك مطالعه كارآزمايي تك گروهي بود كه بعد از انتخاب نمونه ها و قبل از مداخلـه، پرسشـنامه كيفيت زندگي و عزت نفس با انجام مصاحبه توسط پژوهشگران تكميل شد. سپس تمرينات مایند فولنس طي هشت جلسه بـه واحـدهاي مورد مطالعه آموزش داده شد کودکان محصل نابینا به مدت تقریبی 9ماه هر هفته و روزانه ٢٠ دقيقه تمرينات را انجـام دادنـد. بعـد از گذشت 9 ماه، مجدداً پرسشنامه كيفيت زندگي و عزت نفس توسط پژوهشگران تكميل گرديد.يافته هاي حاصل از اين پژوهش نشان داد طبق آزمون آمـاري ويلكاكسـون( P<0/0001 ) ميـانگين و انحـراف معيار فعاليت تحصیلی قبل و بعد از آموزش تمرينات مایند فولنس افزايش معنی داري داشـته اسـت. همچنـين طبـق آزمون آماري t زوج( P<0/0001)،ميانگين و انحراف معيار وضعيت خلقي، فعاليت اجتماعي و كيفيت زنـدگي قبل و بعد از آموزش تمرينات مایند فولنس افزايش معنی داري را نشان داد به عـلاوه آزمـون آمـاري t زوج نشان داد تاثير آموزش تمرينات مایند فولنس بر كيفيت زندگي و عزت نفس با سن، جنس، نمرات درسی و نحوه تربیت والدین به کودکان استثنایی نابینا ارتباط معنی داري دارد( P<0/0001).بر اساس نتايج بدست آمده تمرينات مایند فولنس در ابعاد مختلف بركيفيت زندگي کودکان استثنایی نابینا در حال تحصیل تـأثير داشـته است. به اين معنی که موجب افزايش عزت نفس در انجام تکالیف تحصیلی و همچنین در امر مراقبت از خود و در نتيجه بهبود کيفيـت زندگی آن ها می شود. لذا لازم است به کودکان استثنایی نابینا آموزش داده شود که جهت افزایش عزت نفس در امور تحصیلی و بهبود كيفيت زندگي به طور مستمر تمرينات مایند فولنس را انجام دهند.
کلمات کلیدی : آموزش تمرينات ذهن آگاهی کودکان استثنایی نابینا عزت نفس كيفيت زندگي تحصیل