روشهای اصلاحی در تربیت اخلاقی نهج البلاغه
روشهای اصلاحی در تربیت اخلاقی نهج البلاغه
مهدی قهرمان1 نسرین نقدی2
1) استادیار دانشگاه صنعتی سهند تبریز
2) طلبه سطح 3 حوزه علیمه الزهرا تبریز
محل انتشار :
دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
تربیت علی الخصوص تربیت اخلاقی از چنان منزلت رفیعی در اسلام برخوردار است که پیامبر اکرم(ص) هدف از بعثت خود را اتمام تربیت اخلاقی عنوان فرموده است. روشهای متعددی برای تربیت بهینه اخلاقی در نوشتهها مطرح شده است. و در صورتی که تربیت به موقع و با روشهای درست اجرا نگردیده باشد، روشهای اصلاحی در تربیت اخلاقی برای جبران ما فات ارایه گردیده است که در این نوشته به دبنال کشف روشهای اصلاحی تربیت اخلاقی از منظر نهج البلاغه بر آمدیم و با روش تحلیلی - توصیفی و با استفاده از آثار موجود و از طریق جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و با بهره گیری از متن نهج البلاغه، کتابها، مقالات و آثار مرتبط به این مهم دست پیدا کردیم که از دید نهج البلاغه در صورت عدم سیر در تربیت اخلاقی پنج روش اصلاحی تذکر و موعظه، تغافل، توجه، ارایه روش و توبه بیشتر از دیگر روشها مد نظر قرار گرفته است.
کلمات کلیدی :
نهج البلاغه
تربیت
تربیت اخلاقی
روش های اصلاحی