روشهای اصلاحی در تربیت اخلاقی نهج البلاغه

مهدی قهرمان1 نسرین نقدی2

1) استادیار دانشگاه صنعتی سهند تبریز
2) طلبه سطح 3 حوزه علیمه الزهرا تبریز

محل انتشار : دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
تربیت علی الخصوص تربیت اخلاقی از چنان منزلت رفیعی در اسلام برخوردار است که پیامبر اکرم(ص) هدف از بعثت خود را اتمام تربیت اخلاقی عنوان فرموده است. روش‏های متعددی برای تربیت بهینه اخلاقی در نوشته‏ها مطرح شده است. و در صورتی که تربیت به موقع و با روش‏های درست اجرا نگردیده باشد، روشهای اصلاحی در تربیت اخلاقی برای جبران ما فات ارایه گردیده است که در این نوشته به دبنال کشف روش‏های اصلاحی تربیت اخلاقی از منظر نهج البلاغه بر آمدیم و با روش تحلیلی - توصیفی و با استفاده از آثار موجود و از طریق جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و با بهره گیری از متن نهج البلاغه، کتابها، مقالات و آثار مرتبط به این مهم دست پیدا کردیم که از دید نهج البلاغه در صورت عدم سیر در تربیت اخلاقی پنج روش اصلاحی تذکر و موعظه، تغافل، توجه، ارایه روش و توبه بیشتر از دیگر روش‏ها مد نظر قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : نهج البلاغه تربیت تربیت اخلاقی روش های اصلاحی