اثر بخشی رویکرد واقعیت درمانی بر اهمال کاری(تعلل ورزی) تحصیلی دانش آموزان
اثر بخشی رویکرد واقعیت درمانی بر اهمال کاری(تعلل ورزی) تحصیلی دانش آموزان
معصپمه اشرفی علویجه1
1) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
محل انتشار :
دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
اهمالكاري رفتار پيچيدهی رواني است كه در اغلب افراد وجود دارد و يكي از موانع مهم بر سر راه موفقيتهاي تحصيلي و فردي محسوب میشود. تعلل همیشه بر بهرهوری و بهزیستی انسان آثار سوئی دارد. از طرف دیگر ارزش زمان و اهمیت آن با توجه به دنیای رقابتی فعلی، روز به روز بیشتر احساس میشود. این موضوع از مهمترین علل شکست و عدم موفقیت محصلان(به ویژه دانشآموزان) است که باعث افزایش اهمالکاری تحصیلی، یعنی تمایل غیرمنطقی برای به تعویق انداختن، آغاز، یا کامل کردن یک تکلیف تحصیلی است. یکی از مناسبترین شیوههای درمانی اهمالکاری، واقعیت درمانی است. واقعیت درمانی در بهبود تعللورزی تحصیلی موثر است و یکی از جدیدترین رویکردهای مشاوره و رواندرمانی محسوب میشود که بر نظریهی انتخاب و کنترل است. مقاله حاضر بر اساس اسناد و مطالعات کتابخانهای به روش علمی توصیفی تهیه شده و هدف آن بررسی انواع اهمالکاری و دلایل بروز آن و سپس به مقابله با اهمالکاری با شیوهی واقعیت درمانی میپردازد.
کلمات کلیدی :
اهمالکاری
تعللورزی
واقعیتدرمانی
رواندرمانی