تاثیر آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین مبتنی بر رویکردهای رفتاری- شناختی بر مشکلات برون سازی رفتار (رفتار قانون شکنی و رفتار پرخاشگرانه) دانش آموزان پسر دوره اول شهرستان شاهین شهر در سال 1397-1398

تاثیر آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین مبتنی بر رویکردهای رفتاری- شناختی بر مشکلات برون سازی رفتار (رفتار قانون شکنی و رفتار پرخاشگرانه) دانش آموزان پسر دوره اول شهرستان شاهین شهر در سال 1397-1398

آرش خلفیان1 حسین درخشنده2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی سپاهان اصفهان،ایران -
2) کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی سپاهان اصفهان،ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات برون سازی رفتاری انجام گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر دوره اول ابتدایی شاهین شهر که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل بوده‌اند. برای تعیین نمونه ابتدا از بین مدارس شاهین‌شهر، دو مدرسه از دوره اول ابتدایی به صورت دردسترس انتخاب شده و پس از هماهنگی با مسئولین این مدارس، از والدین آنها آزمون مهارتهای فرزندپروری (پرسشنامه مهارتهای فرزندپروری زاهدی(1395)) گرفته شد و از بین والدین دانش آموزان تعداد 30 نفر با کمترین نمره انتخاب شدند. سپس این والدین به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. لذا روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونه گیری دردسترس بود. هر گروه در ابتدا از طریق خرده مقیاس مشکلات برون سازی رفتاری پرسشنامه چک لیست رفتاری کودکان- فرم والدین که توسط آخنباخ در سال1966 تدوین شد، مورد آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و به صورت گروهی تحت مداخله آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری قرار گرفتند. در پایان هر دو گروه در مرحله پس آزمون ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری به طور کلی 77 درصد بر بهبود مشکلات برون سازی رفتاری (رفتار قانون شکنی یا پرخاشگری) تأثیرگذار بوده است (05/0>P).
کلمات کلیدی : آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین رویکرد شناختی- رفتاری مشکلات رفتاری