اثربخشی آموزش های هویت ملی بر میزان افسردگی سربازان غیربومی

اثربخشی آموزش های هویت ملی بر میزان افسردگی سربازان غیربومی

آرش خلفیان1 عارف خلفیان2 احمد جعفرپور3

1) کارشناسی ارشد روانشناسی، اصفهان،ایران -
2) دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران-
3) نیروی رسمی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کارشناسی فناوری اطلاعات (IT)، اصفهان، ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش های هویت ملی بر میزان افسردگی سربازان جدیدالورود انجام گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با پیگیری و گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه سربازان اعزامی به خدمت وظیفه که در سال تحصیلی 98 مشغول به خدمت بوده‌اند، می باشد. برای تعیین نمونه ابتدا با هماهنگی و کسب مجوزهای لازم، پادگان 44 توپخانه ارتش به صورت دردسترس انتخاب شده و پس از هماهنگی با مسئولین، 100نفر از سربازان واجدشرایط بصورت تصادفی انتخاب و آزمون خرده مقیاس افسردگی پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر 1979 (GHQ) گرفته شد و از بین آنان تعداد 30 نفر با بیشترین میزان اختلال افسردگی انتخاب شدند. سپس سربازان به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10جلسه 30 دقیقه‌ای و به صورت گروهی تحت مداخله گروهی با پروتکل آموزش های هویت ملی محقق ساخته قرار گرفتند. در پایان هر دو گروه در مرحله پس آزمون ارزیابی شدند. به فاصله یک ماه از پس آزمون، آزمون پیگیری انجام شد و داده‌ها با استفاده از روش آزمون های مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش ‌های هویت ملی بر بهبود اختلال افسردگی سربازان تاثیرگذار بوده است. همچنین با توجه به تکرار نمرات بهبود یافته گروه آزمایش در آزمون پیگیری، می توان نتیجه گرفت که این روش باعث ایجاد تغییرات نسبتا ثابت در میزان اختلال افسردگی می شود.
کلمات کلیدی : هویت ملی اختلال افسردگی آموزش هویت ملی سرباز.