اختلال دیکته‌نویسی و ارائه تمرین‌هایی جهت درمان گونه‌های رایج این نوع اختلال

اختلال دیکته‌نویسی و ارائه تمرین‌هایی جهت درمان گونه‌های رایج این نوع اختلال

زهرا فتوحی1 نیما بهادری2

1) دانشجو کارشناسی، رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سلمان فارسی، شیراز.
2) دانشجو کارشناسی ،رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی، شیراز.

محل انتشار : دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
اختلال یادگیری را می‌توان نارسایی یادگیری در یک یا چند ماده درسی یا فرآیند ذهنی دانست که به سه دسته اختلال در خواندن، اختلال در ریاضی و اختلال در دیکته نویسی تقسیم می‌شود. اختلال دیکته یکی از شایع‌ترین اختلال‌ها در میان سه دسته می‌باشد و تعداد دانش‌آموزانی که دچار اختلال دیکته هستند، نسبت به دو اختلال دیگر درصد زیادتری را به خود اختصاص داده‌اند. هدف از این پژوهش، بررسی اختلال دیکته‌نویسی و ارائه تمرین‌هایی جهت درمان گونه‌های رایج این نوع اختلال می‌باشد. این پژوهش از نوع کاریردی می‌باشد. در یک تقسیم‌بندی می‌توان 9 دسته را برای اختلال دیکته‌نویسی نام برد که شامل: «حافظه دیداری، حافظه توالی دیداری، تمیز دیداری، حافظه شنیداری، حساسیت شنیداری، وارونه نویسی، قرینه نویسی، نارسا نویسی و عدم رعایت نکات آموزشی»، می‌باشد. در ادامه پژوهش، تمرین‌هایی برای درمان هر یک از موارد یادشده، ذکر می‌شود که با عمل به آنان، می‌توانیم شاهد کاهش بروز این نوع خطاها در میان دانش‌آموزان باشیم. از آنجایی که دوره ابتدایی یکی از مهم‌ترین دوره‌های تحصیلی می‌باشد، معلمان باید خیلی سریع در صورت مشاهده دانش‌آموزان دارای اختلال، به رفع آن بپردازند و یا در صورت نیاز آنان را به مراکز مشاوره ارجاع دهند. در پایان نیز پیشنهاداتی ارائه می‌گردد که معلمان و والدین با استناد به آنان، می‌توانند اختلال شایع در دانش‌آموز و فرزند خود را از بین برده و یا از درصد آن بکاهند.
کلمات کلیدی : اختلال یادگیری اختلال دیکته‌نویسی درمان اختلال دسته‌بندی اختلال دیکته‌نویسی.