مطالعه تاثیر راهبرد فناوری محور بر عملکرد سازمانهای متعالی از طریق قابلیت های راهبردی

مطالعه تاثیر راهبرد فناوری محور بر عملکرد سازمانهای متعالی از طریق قابلیت های راهبردی

میترا صادقی1 فرزاد طرهانی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2) استاد دانشگاه

محل انتشار : نهمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در علوم، مهندسی و فناوری (setconf.ir)
چکیده :
جهت گیری راهبردی از اصول تأثیرگذار بر بازاریابی و بهبود عملکرد یک سازمان است. این جهت گیری ها منعکس کننده راهبردهای آن سازمان برای ایجاد رفتارهای مناسب در بازار پر رقابت می باشند. این مهم نیز می تواند از طریق نوآوری های فناورانه و مجموعه¬ای گسترده از ارزش¬ها و باورهای ریشه¬ای که به عملکرد بهتر منجر می¬شوند صورت پذیرد. هدف از اجرای این پژوهش مطالعه تأثیر راهبرد فناوری محور بر عملکرد سازمان های متعالی از طریق قابلیت-های راهبردی در آن سازمان ها می باشد. سازمان متعالی، مجموعه ایی پویا و یادگیرنده است که با بکارگیری نوآوری در تعیین راهبردهای فناوری محور در راستای تحقق بهره وری تلاش می کند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا از نوع توصیفی- پیمایشی است. مطالعه مربوط به ادبیات موضوع ازطریق مطالعه¬ کتابخانه¬اي نظیر کتب، مجلات، پایان¬نامه¬ها، مقالات وغيره مي¬باشد وازطريق پرسشنامه داده هاي مورد نياز جمع¬آوري گردیده، سپس با انجام روش هاي آماري داده¬هاي مورد نظر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. با توجه به موضوع این پژوهش، جامعه مورد مطالعه، در اين تحقيق کارشناسان متبحر در این زمینه می باشند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است. پس از تجزیه و تحلیل داده ها با روش های همبستگی و معادلات ساختاری مشخص شد که راهبرد فناوری محور بر قابلیت فناوری، قابلیت بازاریابی، قابلیت ارتباط با مشتری، قابلیت فناوری اطلاعات و قابلیت تحقیق و توسعه تأثیر مثبت و معناداری دارد. به علاوه یافته¬ها نشان داد که این قابلیت¬های راهبردی پنجگانه بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت و معنی داری دارند.
کلمات کلیدی : راهبرد فناوری محور قابلیت¬های راهبردی عملکرد سازمان سازمان متعالی