نقش بازاریابی الکترونیکی در افزایش جذب توریستهای درمانی (بیمارستانهای خصوصی شهر تبریز)

نقش بازاریابی الکترونیکی در افزایش جذب توریستهای درمانی (بیمارستانهای خصوصی شهر تبریز)

بهزاد بالازاده1 احمدعلی مقتدرزاده2 اکبر پیوسته3

1) کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی،موسسه آموزش عالی اسوه معاصر،واحد تبریز، ایران
2) دکتری مدیریت ، موسسه آموزش عالی اسوه معاصر، واحد تبریز، ایران
3) دکتری مدیریت ، موسسه آموزش عالی اسوه معاصر، واحد تبریز، ایران

محل انتشار : نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تجارت جهانی، اقتصاد، دارایی و علوم اجتماعی(mwtconf.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازاریابی الکترونیکی در افزایش جذب توریستهای درمانی مطالعه موردی (بیمارستانهای خصوصی شهر تبریز) پرداخته ،جهت کاوش در مباحث نظری و تئوریک پژوهش، اقدام به مطالعات کتابخانه ای شده. باتوجه به ماهيت موضوع، در زمينه پيمايشي ابزارگردآوري داده ها پرسشنامه بوده و از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها به دو صورت توصیفی واستنباطی توسط نرم افزار spss صورت گرفته شده است. که برای بدست اوردن و بررسی نتایج فرضیه ها از ازمون های اماری همبستگی(پیرسون) و رگرسیون استفاده شد. حجم جامعه اماری 370نفر در نظر گرفته شده است که با استفاده از فرمول کوکران و مقدار خطای 0.05درصد حجم نمونه تعداد 188محاسبه شد. برآیند حاصل از نتایج تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که نقش بازاریابی الکترونیکی در افزایش جذب توریست های درمانی در بیمارستانهای خصوصی شهر تبریز موثر است و تاثیر مثبت ومعنی داری دارند. تحلیل فرضیه اصلی نشان داد که: بین بازاریابی الکترونیکی و افزایش جذب توریست های درمانی در بیمارستانهای خصوصی شهر تبریز رابطه مثبت و معنی داری دارد. وزن بتا برابر 65/0 بوده و آماره t برابر 65/11 بوده و از نظر آماری در سطح 05/0 معنی دار می باشند تحلیل فرضیه های فرعی نشان داد که مولفه های بازاریابی الکترونیکی، نقش ارتباطی بازاریابی الکترونیکی، نقش اقتصادی بازاریابی الکترونیکی، نقش فرهنگی بازاریابی الکترونیکی، مدیریت هزینه بازاریابی الکترونیکی که در نهایت بین بازاریابی الکترونیکی و افزایش جذب توریست های درمانی در بیمارستانهای خصوصی شهر تبریز تاثیر مثبت و معنی داری وجود دارد.
کلمات کلیدی : بازاریابی الکترونیکی توریست درمانی بیمارستان خصوصی.