رهبری و تغییر در صنعت و کسب و کار امروز
رهبری و تغییر در صنعت و کسب و کار امروز
غلامرضا عنایتی1 سید محمد ناصر مبرقعی2 مصطفی صیادی3
1) استاد دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد واحد مشهد
2) عضو هیات مدیره ، بیمه ایران
3) مشاور مدیریت، شرکت مشاوره توسعه رهبری
محل انتشار :
نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تجارت جهانی، اقتصاد، دارایی و علوم اجتماعی(mwtconf.ir)
چکیده :
توجه دانشمندان رشتۀ مدیریت به اقتصاد دانشمحور، ریشه در مبانی جدید اقتصادی دارد که خلق ارزش را مبتنی بر توانمندی شرکتها در خلق و انتشار دانش میداند. در حالی که دانش منبعی استراتژیک در ایجاد مزیت رقابتی است، رهبری سرمایه های فکری به توسعۀ عملکرد و بهبود شاخصهای بهرهوری در سازمانها کمک میکند؛ ازاینرو منطقی است که در اقتصاد دانشمحور امروز، مدیران رویکردی اثربخشتر برای مدیریت سرمایههای فکری خود در پیش گیرند. دانش در سازمانها در حوزههای مختلفی وجود دارد؛ از جمله در سطوح مدیریتی، کارکنان، فرهنگ و سیستمها و رویههای سازمانی. نقش اساسی دانش در سازمانها کمک به بهبود عملکرد سازمان است. دانش سازمانی تنها حاصل جمعشدن دانش تکتک نیروی انسانیِ سازمان نیست؛ بلکه برایندی سیستماتیک از دانش سرمایه های فکری سازمان است که از طریق تسهیم دانش بین نیروی کار بهعنوان رویهای کاربردی در حل مسائل سازمانی، خود را نشان میدهد. این مقاله، شیوه ی اثربخش رهبری سرمایه های فکری سازمان ها را بررسی میکند و دانش سازمانی را بهعنوان بهترین و کاربردیترین سرمایه ، به مدیران پیشنهاد میدهد.
کلمات کلیدی :
تغییر
نوآوری
رهبری
صنعت