فرهنگ سازمانی سبز: دریچه ای به کسب مزیت رقابتی و عملکرد زیست محیطی

فرهنگ سازمانی سبز: دریچه ای به کسب مزیت رقابتی و عملکرد زیست محیطی

الهام بهارلو1

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه شهید بهشتی

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت امور مالی، تجارت، بانک، اقتصاد و حسابداری(mftconf.com)
چکیده :
با افزایش گرم شدن کره زمین و وخامت شرایط زیست محیطی، دولت ها و سیاست گذاران برای حفظ ثبات توسعه در آینده و فرایند رشد بشر با نگرانی های شدیدی روبرو هستند. گرچه روند اصلاحات برای به حداقل رساندن تأثیرات زیست محیطی در صنایع و کشورهای مختلف اتفاق می¬افتد اما با سرعتی متفاوت شاهد این رخداد هستیم. فرهنگ سازمانی سبز زمینه تحقیقاتی نسبتاً جدیدی در حوزه سازمانی است و به سازمانها یادآور می شود که باید «سبز» بیندیشند و به دنبال «سبز بودن» باشند. با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ سازمانی سبز و اثرات مثبتی که بر بهبود مزیت رقابتی و موقعیت سازمان¬ها و همچنین کمک به توسعه پایدار کشورها و حفظ و حراست از محیط زیست جهانی دارد و همچنین با توجه به کمبود پژوهش های داخلی انجام شده در این زمینه، بر آن شدیم که مروری بر پژوهش های انجام شده داشته باشیم و در نتیجه به الگویی در رابطه با فرهنگ سازمانی سبز، عملکرد زیست محیطی و مزیت رقابتی، تحت تاثیر متغیر نوآوری سازمانی به عنوان یک متغیر میانجی دست یافتیم. نتیجه ها حاکی از اثر فرهنگ سازمانی سبز بر عملکرد محیطی و مزیت رقابتی به طور مجزا است. در هر یک از این روابط، متغیر نوآوری سبز نقش میانجی کامل را ایفا می کند. همچنین یافته ها اثر مزیت رقابتی بر عملکرد محیطی را هم اثبات می کند. این پژوهش براساس هدف تحقیقاتی با توجه به اینکه به منظور رفع نیاز بشر و بهبود و بهینه¬سازی ابزارها و روشهای توسعه و ارتقا سطح زندگی انسان طراحی شده است، جزو تحقیقات کاربردی محسوب می شود و براساس ماهیت توصیفی و اکتشافی می باشد. پژوهشگران داخلی برای انجام بررسی های آینده می توانند از این الگو استفاده کرده و خلاهای موجود در ادبیات این حوزه را برطرف نمایند.
کلمات کلیدی : فرهنگ سازمانی سبز نوآوری سبز عملکرد محیطی(زیست محیطی)