نقش حسابداری در توسعه سازمانی

ناهید دوستی1

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه غیر انتفاعی باختر ایلام

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت امور مالی، تجارت، بانک، اقتصاد و حسابداری(mftconf.com)
چکیده :
چکیده پویایی و پیچیدگی روز افزون محیط، شرایط و مقتضیات جدیدی را فرا روی سازمانها قرار داده است. این در حالی است که سازمان ها به عنوان سیستم های باز، ناگزیر از ایجاد حداقل تنوع لازم و توسعه قابلیت ها و شایستگی های خود برای پاسخ به اقتضاهای محیطی و تضمین بقا و اثر بخشی خویش هستند. به تدریج و همگام با بزرگ شدن و پیچیده تر شدن دولت ها، حسابداری دولتی نیز رشد و توسعه یافت تا اطلاعات مفید و قابل اعتمادی را برای برنامه ریزی، بودجه ریزی و تعیین و پیش بینی وضعیت مالی دولت و واحدهای تابعه آن تهیه و در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهد. از جمله مواردي که می تواند بر عملکرد مالی سازمان به ویژه بر عملکرد و نتایج عملیاتی سازمان، از دیدگاه بهره وري (کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادي) ،تأثیرگذار باشد، « سامانه حسابداري آن سازمان» است. لذا هدف از این نحقیق بررسی نقش حسابداری در توسعه سازمانی می باشد؛ و نتایج حاکی از این است که حسابداری تعهدی با ارائه صورت های مالی و گزارش های میان دوره ای و با گردآوری داده ها و پردازش آن ها و هم چنین تهیه اطلاعات بیشتر و بهتر نسبت به حسابداری نقدی به مدیران میانی و عالی در برنامه ریزی، کنترل، تصمیم گیری و پاسخ گویی و همچنین بهره وری و درنتیجه توسعه سازمانی کمک کند. بر این اساس لازم است گام هایی در راستاي نزدیک شدن به استانداردهاي بین المللی حسابداري دولتی برداشته شود. به علاوه با توجه به رویکرد کمیته تدوین استانداردهاي حسابداري بخش عمومی ایران در بومی سازي استانداردهاي بین المللی حسابداري دولتی کشور، ایجاد بستري مناسب براي عملیاتی نمودن این استانداردها الزامی است.
کلمات کلیدی : حسابداری دولتی توسعه سازمانی حسابداری نقدی حسابداری تعهدی