مدل تجاری سازی محصولات صنایع دولتی با رویکرد فرآیندی

یحیی امیری زنجیرانی1 داریوش احمدزاده2 مجتبی حسن پور3

1) کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گروه مهندسی سيستم و زنجیره تأمین، دانشگاه علم و صنعت
2) کارشناس صنعت دریایی
3) کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور تهران شمال

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع(mieconf.ir)
چکیده :
با توجه به امکان بروز شرایط رکود اقتصادی، تحریم‌های بین المللی و کاهش درآمدهای ملی که نتیجه آن کاهش در بودجه صنایع دولتی می‌شود، برنامه راهبردی این صنایع ممکن است دستخوش تغییراتی گردد. برای مقابله با چنین چالش‌هایی، صنایع دولتی بر روی چابک سازی سیستم و همچنین رویکردهای حوزه نوآوری، متمرکز شده‌اند. امروزه صنایع به طور کلی سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول پیشرو و نوآوری در صنعت خود هستند، دسته دوم دنباله روی دسته اول بوده و گروه سوم همچنان به فعالیت‌های گذشته خود ادامه می‌دهد و بنا به دلایلی فضای نوآوری را دنبال نمی‌کنند. گروه سوم با چالش‌های اساسی مواجه خواهد شد که در نتیجه به شکست منتهی خواهد شد، گروه دوم به دلیل اینکه عقب تر از گروه اول قدم بر می‌دارد معمولاً سهم کمتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهد. لذا صنایعی می‌تواند پایدار بماند که دائماً نوآوری را در فعالیت خود ایجاد نماید. تجاری‌سازی محصولات و فناوری یکی از مباحث مهم مطرح شده در حوزه نوآوری می‌باشد که نقش اساسی در ایجاد خودکفایی صنایع دولتی دارد این پژوهش ضمن بررسی اهمیت و نتایج تجاری‌سازی، به بررسی تئوری‌ها و مرور ادبیات مدل‌های ارائه شده این حوزه، می‌پردازد و سپس با توجه به نتایج حاصله از پرسشنامه‌های ارائه شده به کارشناسان و دریافت مزیت‌ها و محدودیت‌های موجود، مدل تجاری سازی محصولات صنایع دولتی با رویکرد فرآیندی ارائه خواهد کرد.
کلمات کلیدی : تجاری‌سازی نوآوری دستاوردهای صنایع دولتی مراکز رشد مدل‌های تجاری‌سازی