همترازسازی استراتژی های تکنولوژی با استراتژی های کسب و کار بنگاه در شرکت های کوچک و متوسط
همترازسازی استراتژی های تکنولوژی با استراتژی های کسب و کار بنگاه در شرکت های کوچک و متوسط
مارال ملک نژاد1 رضا شاکرخوشرودی2
1) کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش بهینه سازی سیستم ها، دانشگاه علم و فرهنگ تهران-
2) کارشناس ارشد مهندسی صنایع- مدیریت نوآوری و فناوری دانشگاه علوم و فنون مازندران-ایران-
محل انتشار :
دهمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع(mieconf.ir)
چکیده :
امروزه تكنولوژي نقشي كليدي در رقابت پذيري بنگاه ها ايفا مي كند، بنابراين مي بايد مانند ساير منابع كليدي مبتني بر يك نگاه استراتژيك مديريت شود. اولين و مهم ترين گام در مديريت استراتژيك تكنولوژي، تدوين يك برنامه بلندمدت است كه اولويت هاي سرمايه گذاري بنگاه در آن تعيين شود. اين برنامه، استراتژي تكنولوژي نام دارد. امروزه با توجه به سرعت فزاینده ي تغییرات محیطی و همچنین پیچیده تر شدن محیط بنگاه هاي اقتصادي، توجه و بهره گیري از استراتژي هاي کسب و کار اهمیتی دو چندان یافته است، چرا که سازمانی که نتواند در شرایط رقابتی کنونی منابع مورد نیاز خود را از محیط پیرامون خود تأمین نموده و به نیازهاي جامعه پاسخی مناسب دهد، سرنوشتی جز تعطیلی و عدم امکان ادامه ي حیات نخواهد داشت. همراستایی تکنولوژي و استراتژي شرکت نیز بدین معناست که بین استراتژي کسب و کار و تکنولوژي باید تناسب وجود داشته باشد، چرا که این موضوع منجر به تقویت هر دو حوزه ي استراتژي و تکنولوژي در شرکت خواهد شد. در این تحقيق، پژوهش های پيرامون استراتژی تکنولوژی را مرور خواهيم نمود.در ادامه، مطالعات متمركز بر ارتباط ميان استراتژی تکنولوژی و استراتژي كسب وكار (و عملكرد) را بررسي كرده، و در نهايت با تمرکز بر پژوهش هايي كه ارتباط ميان استراتژی تکنولوژی و استراتژي كسب وكار را مورد بررسی قرار داده اند در صدد گسترش آن برای شرکت های کوچک و متوسط برخواهیم آمد.
کلمات کلیدی :
استراتژي تکنولوژی
استراتژي كسب وكار
همترازسازی استراتژي