همترازسازی استراتژی های تکنولوژی با استراتژی های کسب و کار بنگاه در شرکت های کوچک و متوسط

همترازسازی استراتژی های تکنولوژی با استراتژی های کسب و کار بنگاه در شرکت های کوچک و متوسط

مارال ملک نژاد1 رضا شاکرخوشرودی2

1) کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش بهینه سازی سیستم ها، دانشگاه علم و فرهنگ تهران-
2) کارشناس ارشد مهندسی صنایع- مدیریت نوآوری و فناوری دانشگاه علوم و فنون مازندران-ایران-

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع(mieconf.ir)
چکیده :
امروزه تكنولوژي نقشي كليدي در رقابت پذيري بنگاه ها ايفا مي كند، بنابراين مي بايد مانند ساير منابع ‏كليدي مبتني بر يك نگاه استراتژيك مديريت شود. اولين و مهم ترين گام در مديريت استراتژيك تكنولوژي، ‏تدوين يك برنامه بلندمدت است كه اولويت هاي سرمايه گذاري بنگاه در آن تعيين شود. اين برنامه، استراتژي ‏تكنولوژي نام دارد. امروزه با توجه به سرعت فزاینده ي تغییرات محیطی و همچنین پیچیده تر شدن محیط ‏بنگاه هاي اقتصادي، توجه و بهره گیري از استراتژي هاي کسب و کار اهمیتی دو چندان یافته است، چرا که ‏سازمانی که نتواند در شرایط رقابتی کنونی منابع مورد نیاز خود را از محیط پیرامون خود تأمین نموده و به ‏نیازهاي جامعه پاسخی مناسب دهد، سرنوشتی جز تعطیلی و عدم امکان ادامه ي حیات نخواهد داشت. همراستایی تکنولوژي و استراتژي شرکت نیز بدین معناست که بین استراتژي کسب و کار و تکنولوژي باید ‏تناسب وجود داشته باشد، چرا که این موضوع منجر به تقویت هر دو حوزه ي استراتژي و تکنولوژي در شرکت ‏خواهد شد. در این تحقيق، پژوهش های پيرامون استراتژی تکنولوژی را مرور خواهيم نمود.در ادامه، مطالعات متمركز بر ‏ارتباط ميان استراتژی تکنولوژی و استراتژي كسب وكار (و عملكرد) را بررسي كرده، و در نهايت با تمرکز بر ‏پژوهش هايي كه ارتباط ميان استراتژی تکنولوژی و استراتژي كسب وكار را مورد بررسی قرار داده اند در ‏صدد گسترش آن برای شرکت های کوچک و متوسط برخواهیم آمد.‏
کلمات کلیدی : استراتژي تکنولوژی استراتژي كسب وكار همترازسازی استراتژي