ارائه یک مدل قیمت گذاری مکان یابی هاب مبتنی بر الگوریتم رقابت استعماری براساس وفاداری مشتری با استفاده از ترکیب الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات و الگوریتم جستجوی پراکندگی در شرکت لوازم خانگی مهیارگاز

ارائه یک مدل قیمت گذاری مکان یابی هاب مبتنی بر الگوریتم رقابت استعماری براساس وفاداری مشتری با استفاده از ترکیب الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات و الگوریتم جستجوی پراکندگی در شرکت لوازم خانگی مهیارگاز

حسن شیرمحمدی1 صادق عابدی2

1) دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران ،
2) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران ،

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع(mieconf.ir)
چکیده :
افزایش تقاضای حمل و نقل، امروز در جامعه با افزایش رفاه و آسایش اجتماعی و پیشرفت و توسعه اقتصادی،همراه است. همچنین ارائه خدمات حمل و نقل به قیمت کمتر، مزایای متعددی را در توسعه و پیشبرد اهداف کشورها دارد. بنابراین بهینه سازی ملزومات دربخش حمل و نقل برای استمرار خدمت با قیمت کمتر وکاهش ملزومات لازم می باشد. یک راهکار اساسی برای بهینه سازی ملزومات در حمل و نقل کالا، طراحی مناسب و صحیح شبکه های حمل و نقل می باشد. یکی از موضوعات جدید جاری در مسائل مکان یابی، مسئله مکان یابی هاب می باشد. در این مقاله یک مسئله مکان یابی هاب رقابتی ایجاد می شود که هدف آن طراحی سیستم حمل و نقل برای شرکت مهیارگاز است که در بازار کشور فعالیت دارد و شرکت حمل و نقل خود را به صورت شبکه هاب اداره می کند. شرکت داوطلب به دنبال جلب مشتری و وفاداری آنها در بازار با مکان های مناسب برای مراکز خود و قیمت گذاری مناسب سرویس حمل و نقل خود است، در حالی که وفاداری مشتری در گره ها متفاوت است. برای حل مدل پیشنهادی، یک مدل دوسطحی ارائه می شود. در ساختار جدید، مسئله اصلی با مکان یابی هاب و تصمیم گیری تخصیص داده شده و زیر مسئله با تصمیمات قیمت گذاری همراه است. سرانجام، الگوریتم جستجوی پراکندگی برای جستجوی فضای حل مسئله از مسئله اصلی و الگوریتم رقابت استعماری برای قیمت گذاری استفاده می شود و یک روش متاهیوریستیک مبتی بر الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات برای حل تعاملی مسئله قیمت گذاری طراحی شده است. روش پیشنهادی برای حل یک مطالعه موردی در شرکت لوازم خانگی مهیارگاز استفاده شده است.
کلمات کلیدی : قیمت گذاری مکان یابی هاب وفاداری مشتری الگوریتم رقابت استعماری لوازم خانگی مهیارگاز