مکان یابی هاب چندحالته با در نظر گرفتن ریسک حمل و نقل در شبکه ریلی با استفاده از الگوریتم ژنتیک رتبه بندی نامغلوب

مکان یابی هاب چندحالته با در نظر گرفتن ریسک حمل و نقل در شبکه ریلی با استفاده از الگوریتم ژنتیک رتبه بندی نامغلوب

الناز علمی1 محمدرضا فرج زاده2

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غزالی

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع(mieconf.ir)
چکیده :
چکیده مسائل مکان یابی هاب به دنبال مکان¬یابی تسهیلات هاب و تخصیص نقاط تقاضا به هاب به نحوی که اهداف مد نظر طراحان برآورده شود. بنابراین هدف از این پژوهش ارائه یک مدل برای مکان یابی هاب چند حالته با در نظر گرفتن ریسک در شبکه حمل و نقل ریلی می باشد. در این پژوهش یک مدل ریاضی جدید، بر اساس شرایط و موقعیت موجود در کشور برای مکانیابی هاب برای محصولات در کشور ایران ارائه شده است. با توجّه به پیچیدگی مدل و عدم توانایی نرمافزارهای موجود مانند گمز برای حلّ مسائل بهینّه‌سازی سخت، از الگوريتم ژنتیک رتبه¬بندی نامغلوب¬ها(NRGA) استفاده شد. در این تحقیق از 15 مسئله برای تست الگوریتم استفاده شد. اندازه این مسائل بر اساس مسائل موجود در ادبیات موضوع از سایز کوچک تا بزرگ طراحی شده و تعداد نودهای در نظر گرفته شده از 8 تا 100 منطقه و تعداد مجموعه هاب ها از 4 تا 30 عدد انتخاب شد. 5 مسئله اول در سایز کوچک، 5 مسئله دوم در سایز متوسط و 5 مسئله آخر در سایز بزرگ طراحی شده اند. سه مد حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی در نظر گرفته شده و همچنین حداکثر تعداد هاب های قابل بازگشایی 0.75 تعداد کل هاب¬ها است. نتایج نشان داد که با افزایش تعداد مراکز قابل بارگشایی، مقادیر تابع هدف هزینه افزایش پیدا می¬کند اما قابلیت اطمینان افزایش می¬یابد. اما با افزایش حداکثر تعداد هابهای قابل بازگشایی هزینه افزایش می¬یابد. همچنین با افزایش زمان ضروری برای انتقال، مقادیر تابع هدف هزینه را کاهش و مقدار قابلیت اطمینان را افزایش می دهد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: مکان یابی هاب ریسک حمل و نقل الگوریتم ژنتیک رتبه بندی نامغلوب