شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات غیر نفتی

علیرضا جنگجوی شالدهی1 کامران مهردوست2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد صنایع گرایش بهینه سازی سیستم ها،موسسه اموزش عالی مهراستان استانه
2) استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی ۳۶۹۷-۱۹۳۹۵، تهران،

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع(mieconf.ir)
چکیده :
صادرات در لغت به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جای دیگر چه در داخل کشور و یا از داخل به خارج کشور است. صادرات غیر نفتی به معنی صادرات محصولات پتروشیمی، و سایر کالاها و خدمات است.امروزه صادرات غیر نفتی کشور با موانعی رو به رو است در این تحقیق توسط پرسشنامه و مصاحبه های اکتشافی مخصوصا پرسشنامه پنج گزیه ای طیف لیکرت این موانع را شناسایی کردیم و سپس با استفاده از الفای کرونباخ پایایی پرسشنامه سنجیده شد و سپس با روش فریدمن رتبه بندی انجام شد.نتیجه به ای صورت بدست امد: موانع درونی (فرهنگی، اقتصادی، ساختاری)، موانع بیرونی(مسائل سیاسی و تحریم های اقتصادی، افزایش همکاری منطقه ای، تجارت جهانیWTO)) )، شیوع ویروس کرونا در کشور، موانع اداری، عدم وجود قوانین و مقررات محکم و جامع، تعدد بخش نامه ها و دستورالعمل ها، نبود زیر ساخت های مناسب مخصوصا در مرز ها، لجستیک و حمل و نقل، چند نرخی بودن قیمت ارز، نبود انسجام برای فرماندهی واحد در مرز ها که حدود 70% از موانع را شامل می شود.در ادامه موانع دیگر که 30% از کل موانع را شامل می شوند نام می بریم این موانع شامل: نبود بار های برگشتی و ایجاد یک موازنه تجاری همگن، صادرات به کشور های ناسودمند که از ان ها واردات خاصی نداریم، عدم تخصیص بودجه کافی برای صادرات غیر نفتی از سوی دولت برای بخش های خصوصی، وجود الزامات و محدودیت های تجاری با کشور های مورد توافق، بحث نبود بازاریابی مناسب و فعال نبودن دستگاه های دیپلماسی و سیاست خارجی در حوزه بازرگانی می باشد.
کلمات کلیدی : صادرات غیر نفتی شناسایی موانع موانع توسعه صادرات الفای کرونباخ فریدمن