بررسی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش پرخاشگری و اضطراب میان کودکان کم توان ذهنی استان خوزستان

بررسی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش پرخاشگری و اضطراب میان کودکان کم توان ذهنی استان خوزستان

مینا هزاریان1 علی رضایی شریف2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2) عضو هیئت علمی گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

محل انتشار : اولین همایش بین المللی مشاوره(iccuma.ir)
چکیده :
زمینه و هدف: کم توان ذهنی جنبه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو،برنامه های آموزش مهارت های اجتماعی می توانند در کاهش اضطراب و پرخاشگری این افراد موثر باشد. این پژوهش باهدف بررسی اثرآموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش پرخاشگری و اضطراب میان کودکان کم توان ذهنی استان خوزستان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و دوگروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان کم توان ذهنی مراکز درمانی تحت نظر سازمان بهزستی استان خوزستان شهر اهواز در سال 99-98 می باشد. نمونه شامل 50نفر به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. و به طور تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارپژوهش، پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند (1995)، و پرسش نامه پرخاشگري كودكان دبستاني شهیم (1385) وآموزش مهارت های اجتماعی به مدت 12 جلسه 2 ساعته طی شش هفته به گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل آماری از داده های پژوهش، از نرم افزار spss نسخه 24 استفاده شد. با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها روش آماری بکار رفته جهت بررسی فرضیه ها و سوال تحقیق آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره یا مانووا بود. یافته ها: نتایج پژوهش، تفاوت آماری معنی داری بین نمرات پرخاشگری پیش آزمون(20 /51)وپس آزمون(40/39)درگروه آزمایش نشان داد.همچنین،تفاوت آماری معنی داری در نمرات اضطراب پیش آزمون(28/54)وپس آزمون(72/42)در کودکان کم توان ذهنی قبل و بعدازآموزش مهارت های اجتماعی وجود داشت.وسطح معنی داری در این تحقیق،05/0 تعیین شد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری فرضیه ها نشان داد که روش آموزش مهارت های اجتماعی بر میزان کاهش اضطراب و پرخاشگری بین کودکان کم توان ذهنی تاثیر داشته است.از این رو پیشنهاد می شود که برنامه ریزان فعالیت‎های فوق برنامه و اجتماعی از طریق برنامه‎ریزی‎هایی که در زمان اوقات فراغت و اردوهای علمی تفریحی انجام می‎شود، زمینه‌ی لازم برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی را در این فرصت‌ها به‌وجود آورند. کلید واژه ها: مهارت های اجتماعی، اضطراب، پرخاشگری،کودکان کم توان ذهنی.
کلمات کلیدی : مهارت های اجتماعی اضطراب پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی.