بررسی اثر آموزش مهارت های زندگی بر باورهای غیر عقلانی زنان در حال ازدواج مراجع کنندگان به مراکز مشاوره منطقه 2 تهران)1)

بررسی اثر آموزش مهارت های زندگی بر باورهای غیر عقلانی زنان در حال ازدواج مراجع کنندگان به مراکز مشاوره منطقه 2 تهران)1)

ناصر مومیوند1

1) کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران،

محل انتشار : اولین همایش بین المللی مشاوره(iccuma.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین اثر آموزش مهارت های زندگی بر باورهای غیر عقلانی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمام زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده منطقه دو تهران می باشد که با استفاده از نمونه¬گيري خوشه¬ای، 30 نفراز افرادی که نمره باورهای غیر عقلانی¬شان بالا بود، انتخاب و به‌ طور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش برنامه مهارت¬های زندگی قرار گرفتند. در پایان آموزش، پس آزمون بر روی دو گروه اجرا شد، داده¬ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) و چند متغیری (MANCONA) مورد تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد آموزش مهارت¬های زندگی بر کاهش باورهای غیر عقلانی آزمودنی¬ها تاثیر گذار است و نتایج حاکی از کاهش باورهای غیر عقلانی (تخریب کنندگی مخالفت، عدم تغییر¬پذیری همسر، توقع ذهن¬خوانی، کمال¬گرایی جنسی و تفاوت¬های جنسیتی) در اثر آموزش مهارت¬های زندگی به گروه آزمایش می بود. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت آموزش مهارت‌های زندگی بر باورهای غیر عقلانی تاثیردارد. در این راستا به نظر می‌رسد آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین می‌تواند برای کنترل و تغییر افکار منفی یا نادرست و باورهای غیر عقلانی زوجین تأثیرگذار باشد.
کلمات کلیدی : مهارت های زندگی باورهای غیر عقلانی زنان منطقه دو تهران.