بررسی ارتباط بین سبک¬های فرزند پروری و کمال گرایی با وسواس فکری عملی

بررسی ارتباط بین سبک¬های فرزند پروری و کمال گرایی با وسواس فکری عملی

سعید علوی1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران-

محل انتشار : اولین همایش بین المللی مشاوره(iccuma.ir)
چکیده :
برخی پژوهش¬ها یادگیری اجتماعی را در ابتلای فرد به وسواس فکری عملی موثر می دانند. سبک¬های فرزندپروی از جمله عوامل موثر در یادگیری اجتماعی است که با وسواس فکری عملی ارتباط دارد. همچنین کمال¬گرایی نیز که می¬تواند از طریق یادگیری اجتماعی از والدین به فرزندان منتقل شود با وسواس فکری عملی مرتبط است. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سبک¬های فرزند¬پروری و کمال¬گرایی با وسواس فکری عملی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را مردم جنوب شهر قیامدشت در سال 1399 تشکیل می¬دادند که 110 نفر از میان آن¬ها به روش تصادفی انتخاب شدند و به پرسش نامه¬های سبک فرزندپروری، پرسشنامه وسواس فکری عملی پادوا و پرسشنامه کمال¬گرایی اهواز پاسخ دادند. نتایج بر اساس ضریب همبستگی پیرسون تحلیل و بررسی شد. یافته¬های پژوهش حاکی از آن بود که متغیر کمال¬گرایی با وسواس فکری عملی رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین سبک فرزند-پروری دموکراتیک با وسواس فکری عملی رابطه منفی و معنادار دارد. بین سبک فرزند¬پروری سهل¬گیرانه با وسواس فکری عملی رابطه معناداری وجود ندارد. سبک فرزندپروری استبدادی با وسواس فکری عملی رابطه مثبت و معنادار دارد.
کلمات کلیدی : وسواس فکری عملی فرزند پروری کمال گرایی سبک¬های فرزندپروری