مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت استرس و آموزش حل مسأله با راهبردهای مسألهمدار بر تکانشگری و پرخاشگری نوجوانان دختر
مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت استرس و آموزش حل مسأله با راهبردهای مسألهمدار بر تکانشگری و پرخاشگری نوجوانان دختر
فرزانه میکائیلیمنیع1 شلر آب خیز2
1) دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران
2) دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
محل انتشار :
اولین همایش بین المللی مشاوره(iccuma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر به هدف مقایسه اثر بخشی آموزش مدیریت استرس و آموزش حل مسأله به شیوه راهبردهای مسألهمدار بر پرخاشگری و تکانشگری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول اجرا شد. پژوهش از نوع نیمهتجربی سه گروهی، با پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر که در مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل بودند، را شامل میشد. نمونه پژوهشی به شیوه تصادفی چندمرحلهای شامل ۶۰ دانشآموز انتخاب شد که بصورت تصادفی در سه گروه آزمایشی اول، دوم و کنترل قرار گرفتند. گروهها به سؤالات زیرمقیاس پرخاشگری و تکانشگری پرسشنامه مهارت زندگی ماتسون و همکاران (۱۹۸۳) پاسخ دادند. دو گروه تحت آموزش مدیریت استرس (۶ جلسه یک ساعته، یک جلسه در هفته) و راهبردهای مسألهمدار در حل مسأله (۵ جلسه ۱ ساعته، یک جلسه در هفته) قرار گرفتند. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها از روش-های آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و روش¬های آمار استتنباطی نظیر آزمون T برای گروه¬های مستقل و آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها حاکی از غیرمعناداری اثرات آموزش هر دو روش بر پرخاشگری و تکانشگری نوجوانان دختر بود. نتیجهگیری شد که بهتر است جهت کاهش پرخاشگری و تکانشگری نوجوانان دختر در طول ساعات و تعداد جلسات محدود از روشهای جایگزین برای تکنیکهای شناختی – رفتاری مدیریت استرس و حلمسأله استفاده شود.
کلمات کلیدی :
مدیریت استرس
راهبرد مسألهمدار
تکانشگری
پرخاشگری
نوجوانان