عوامل تاثیرگذار بر تصمیم خرید مصرف کنندگان در خریدهای الکترونیک (مطالعه ای در استان آذربایجان شرقی)

عوامل تاثیرگذار بر تصمیم خرید مصرف کنندگان در خریدهای الکترونیک (مطالعه ای در استان آذربایجان شرقی)

عبداله ولی زاده سرای1

1) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک – موسسه آموزش عالی علم و فن آوری شمس تبریز

محل انتشار : کنفرانس بین المللی روند های نو در مهندسی، علوم و تکنولوژی(etest2020.com)
چکیده :
ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺷﺒﻜﻪ ارﺗﺒﺎط ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮي ﻧﻮع ﺟﺪﻳﺪي از ﺧﺮﻳﺪ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﺧﺮﻳﺪآﻧﻼﻳﻦ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻌﻴﻴﻦﻛﻨﻨﺪه ﻗﺼﺪ ﺧﺮﻳﺪآﻧﻼﻳﻦ اهمیت ویژه ای یافته است. لذا پژوهش حاضر نیز با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع درصدد شناسایی عوامل موثر بر خرید آنلاین مشتریان برآمده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی می باشد. در این راستا مطالعه موردی در استان آذربایجان شرقی شامل 800 نفر به عنوان جامعه آماری انتخاب و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 260 نفر از افراد تحصیلکرده تعیین گردید. داده های پژوهش از طریق ابزار پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزار Spss و آزمون رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل حاکی از مورد تائید واقع شدن کلیه فرضیه های پژوهش بود. بطوریکه که مشخص گردید متغیرهای فعالیت های بازاریابی،اعتماد به فروشنده الکترونیکی (فاکتورهای ذهنی)، قیمت، کیفیت و طراحی وب سایت (فاکتورهای عینی) رابطه مثبت و معناداری با متغیر تصمیم به خرید آنلاین افراد منتخب در استان آذربایجان شرقی داشته بطوریکه متغیر کیفیت محصول و یا خدمت ارائه شده و طراحی وب سایت ارائه دهنده کالا و خدمات بیشترین تاثیر را دارا بوده اند و پس از آنها فعالیت های بازاریابی، اعتماد به فروشنده الکترونیکی و قیمت قرار داشته اند.
کلمات کلیدی : فعالیت های بازاریابی اعتماد به فروشنده الکترونیکی قیمت کالا کیفیت کالا رفتار خرید آنلاین