بررسی پارامترهای ادراکی و کالبدی در طراحی مجتمع تجاری موفق

بررسی پارامترهای ادراکی و کالبدی در طراحی مجتمع تجاری موفق

مهشید شمیل زاده شوشتری1

1) دانشجوی ارشد . مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی روند های نو در مهندسی، علوم و تکنولوژی(etest2020.com)
چکیده :
در دنیای مصرفی امروز مرکز تجاری، محلی برای پاسخگویی به نیازهای اساسی انسان نیست بلکه بیشتر جایی است برای فرونشاندن عطش مصرف. هدف از طراحی مجتمع های تجاری موفق و مضامین وابسته به آن به وجود آوردن محیطی به دور از استرس روزمره و سرشار از هیجان و پویایی و نیز قرار دادن مردم در تعامل با یکدیگر است. در تحقیق حاضر خصوصیات معماری ساختمان از جنبه های کیفیت فضایی، امنیت فضایی، راحتی فضاهای تجاری و آسایش محیطی با خواسته ها و انتظارات کاربران و عملکرد ساختمان موجود با کاربری های تجاری و استانداردهای موجود مورد ارزیابی قرار گرفته است. سعی نگارنده بر آن بوده تا به بررسی پارامترهای ادراکی و کالبدی در طراحی مجتمع تجاری موفق بپردازد و از نتایج ان درساختمانهای آتی بهره برداری شود. مطالعه و بررسی های مستقل ازسایت پروژه از گام های کلیدی، پیش از آغاز طراحی است.این مطالعات برای موضوع یک مرکز تجاری دغدغه معمار است و بنابر کاستی های وضع موجود شکل گرفته است،آغازمیشود.پیش از طراحی و بهره برداری مجتمع تجاری،مطالعاتی صورت میگیرد که انها را بررسی میکنیم .روش تحقیق این پژوهش بعنوان توصیفی به روش کتابخانه ای به کار رفته است .
کلمات کلیدی : پارامترهای ادراکی پارامترهای کالبدی طراحی موفق مجتمع تجاری