بررسی و طراحی فضاهای آموزشی هوشمند با تأکید بر شرایط اقلیمی

بررسی و طراحی فضاهای آموزشی هوشمند با تأکید بر شرایط اقلیمی

محیا راشدی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشدمعماری گرایش معماری.دانشگاه آزاد اسلامی واحدکاشمر.ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی روند های نو در مهندسی، علوم و تکنولوژی(etest2020.com)
چکیده :
یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش وپرورش نوین، چگونگی معماری مدرسه است. در تعلیم وتربیت جدید فضای آموزشی وفیزیکی مدرسه،نه تنها یک محیط خشک و بی روح وفاقد تأثیر در فرآیند یادگیری محسوب نمی گردد بلکه به عنوان یک عامل زنده وپویا در کیفیت فعالیت های آموزشی وتربیتی دانش آموزان ایفای نقش می کند .علاوه بر نهادهای آموزشی وپرورشی یک جامعه ، که تأثیر بسزایی در جامعه پذیر کردن یک دانش آموز دارند، آماده سازی نسل جدید برای ایفای نقش های متفاوتی که به مرور در زندگی به عهده می گیرند از این نهادها انتظار می‌رود .اما امروزه توجه به این مسأله در میان جمعیت بالای دانش آموزان وخستگی معلمان ومسئولین در کنترل آنها کمرنگ شده است. توقع انجام کارهای گروهی توسط دانش آموزان با در اختیار داشتن امکانات مورد نیاز وفرصتی برای آنکه همه گروها یافته هایشان را ارائه دهند واز لذت یادگیری برای دوستان ومعلمانشان صحبت کنند، به درستی که توقعی نابه جاست.متأسفانه در این میان نه تنها به درستی به آموزش پرداخته نمی‌شود، بلکه پرورش نیز به مرور در حال به حاشیه رفتن است .همچنین امروزه توجه به ویژگی های اقلیمی و معماری هر منطقه کاهش یافته است وطراحی معماری مطابق با ویژگی های جغرافیایی واقلیمی به حاشیه رانده شده است.این مقاله در نظر دارد طرحی را ارائه دهد که بتواند دو موضوع محوری آموزش وپرورش را پوشش داده و طراحی فضای آموزشی را با توجه به معماری همساز بااقلیم عرضه کند. طراحی مدرسه با تعداد دانش آموزان کم و فراهم آوردن فرصت های یادگیری وهم‌اندیشی با رعایت استاندارد مد نظر می‌باشد .
کلمات کلیدی : معماری مدرسه- آموزش- یادگیری – هم اندیشی – مدرسه- معماری همساز با اقلیم-ویژگی جغرافیایی