مشتق در کتاب¬های درسی ریاضی ایران در طی چهار دهه چگونه ارائه شده است؟

مشتق در کتاب¬های درسی ریاضی ایران در طی چهار دهه چگونه ارائه شده است؟

سعید حق جو1 ابراهیم ریحانی2

1) دانشجوی دکتری آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
2) دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

محل انتشار : کنفرانس بین المللی روند های نو در مهندسی، علوم و تکنولوژی(etest2020.com)
چکیده :
هدف این تحقیق، بررسی چگونگی ارائه و معنابخشی مبحث مشتق در یک نقطه¬ی معین و به عنوان تابع در کتاب¬های درسی ریاضی دوره دوم متوسطه ایران(پایه یازدهم و دوازدهم)، در یک دوره 40 ساله بر اساس رویکرد گفتمان شناختی اسفارد می¬باشد. به منظور رسیدن به این اهداف، با استفاده از کلمات، واسطه¬های تصویری، روال¬ها و روایت¬ها؛ چگونگی شئ انگاری مشتق به عنوان نقطه معین و تابع به کمک فرآیند حد تحلیل گردیده است. این پژوهش به صورت تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی انجام شده است. واحد زمینه صفحات مشتق کتاب¬های درسی و واحد ثبت کلمات، شکل¬ها و نمودارها می¬باشند. ما توجه خود را به ارائه مفهوم مشتق(مشتق در یک نقطه و مشتق به عنوان تابع) در کتاب¬های درسی ریاضی ایران معطوف می¬داریم. ابتدا مبحث مشتق کتاب¬های درسی، بررسی و کدگذاری شده است؛ سپس جدول و درخت معنابخشی آن¬ها رسم گردیده است. یافته¬ها نشان می¬دهند که شروع مشتق در برخی کتاب¬ها با تعریف رسمی آغاز شده است که متناسب با درک دانش¬آموزان نمی¬باشد. مطابق رویکرد مشتق در یک نقطه معین، بین اشیای اولیه و نهایی به کمک واسطه¬های تصویری و کلمات در غالب کتاب¬ها اتصالات ضعیفی برقرار بودند. در برخی کتاب¬ها روایت¬هایی نیز به چشم می¬خورد و سطح ظرفیت یادگیری، تا سطح شئ و فرا سطح قابلیت ارتقا داشتند. از لحاظ مشتق به عنوان تابع، اکثر کتاب¬ها ورود مناسبی به این موضوع نداشتند. کتاب¬ حسابان2 در زمینه اتصالات بین اشیای اولیه و نهایی و اتصالات واسطه¬های تصویری و کلامی در فرآیند حد و فرآیند مشتق نسبت به سایر کتاب¬ها با چارچوب نظری پژوهش حاضر سازگارتر بودند.
کلمات کلیدی : مشتق حسابان رویکردگفتمان شناختی اسفارد کتاب¬های درسی ریاضی.