بررسی ارتباط علایق شغلی و هوش های چندگانه بین دانش آموزان دبستان پسرانه فرهنگ شهر کرج

بررسی ارتباط علایق شغلی و هوش های چندگانه بین دانش آموزان دبستان پسرانه فرهنگ شهر کرج

آذین والی نژاد1 زهرا زاغری2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2) دکتری تخصصی فیزیولوژی

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و تکنولوژی - هامبورگ(germanconf.com)
چکیده :
نظریه هوش های چندگانه گاردنر به تفاوت های فردی نیازها و ارزش های دانش آموزان از طریق هشت نوع هوش مجزا می پردازد که هرکدام از حوزه های هوش مرتبط با مشاغلی هستند که شناخت آن توسط دانش آموزان می تواند تصمیم گیری در انتخاب شغل را برای آنان تسهیل کند. باور هر فرد نسبت به توانمندی هایش می تواند موقعیت شغلی او را در آینده پیش بینی کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش های چندگانه با علایق شغلی می باشد که در دانش آموزان پسر پایه چهارم دبستان فرهنگ شهرکرج در سال تحصیلی 97-98 صورت گرفته است. جامعه آماری 50 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه گاردنر، پرسش نامه علایق شغلی هالند و پرسش نامه طرح شهاب که توسط آموزگار علوم ارزیابی شد بودند. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار اکسل ارزیابی شد. نتایج حاصل از پرسش نامه شغلی بیشترین علاقه مندی دانش آموزان به مشاغل فوتبالیست حرفه ای و کار آزمایشگاهی بود که مرتبط با هوش حرکتی جنبشی و هوش طبیعت گرایانه است و این یافته ها ارتباط استعداد های هوش های چندگانه دانش آموزان با علایق شغلی که انتخاب کرده بودند را نشان داد.
کلمات کلیدی : هوش های چندگانه دانش آموزان علایق شغلی استعداد ها.