بررسی اصول زیبایی شناسی و نقش آن در جذب مشتری در طراحی مجتمع تجاری، تفریحی و خدماتی

بررسی اصول زیبایی شناسی و نقش آن در جذب مشتری در طراحی مجتمع تجاری، تفریحی و خدماتی

محمدحسین عابدی1 الناز ناصری2 سیدمیثم سجادی3

1) استادیار موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی میرداماد گرگان، گرگان، ایران،
2) هیئت علمی موسسه آموزش عالی شمس گنبد، گنبد، ایران،
3) دانشجوی ارشد مهندسی معماری، موسسه آموزش عالی شمس گنبد، گنبد، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران، معماری، توسعه و بازآفرینی زیرساخت های شهری در ایران(icdu.ir)
چکیده :
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مجتمع تجاری، تفریحی و خدماتی با استفاده از اصول زیبایی شناسی و نقش آن در جذب مشتری است. روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نحوه ی گردآوری داده ها توصیفی می باشد. روش تحقیق به صورت کتابخانه ای (کتابها، پایان نامه ها، مقالات، سایتها و ...) و میدانی (تحلیل و بررسی سایت جهت طراحی) می باشد. یافته‌ها: توجه به نیازهای انسان و شکل دهی و شناخت هنجارهای فضاهایی که بتوانند حضور انسان در آنها را تقویت کنند، به عنوان یکی از مهمترین مسائل در زمینه شهرسازی مطرح است. ‌در این بین مراکز تجاری به عنوان مهمترین عنصر در شهرها و فضاهای شهری که همواره بستر تبادلات اجتماعی افراد با تفاوت‌ های گوناگون می باشد از اهمیت بیشتری نسبت به سایر فضاها قرار گرفته و بنابراین ارتقاء کیفی آنها از منظر زیبایی و شناخت هنجارهایی که می‌ تواند در این امر مؤثر واقع شود، ضرورت می یابد. یافته ها نشان میدهد: تناسب و توزان، مقیاس، تکرار و تناوب، تقارن، تعادل، مرکزیت، هماهنگی، تشابه، تنوع و تضاد، نظم، نظم در بی نظمی، حرکت و آرامش، نور، آب، رنگ، شفافیت، فرم و صورت و تزئین عوامل اصلی ایجاد زیبایی بخش ساختمان ها در معماری هستند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که میتوان با توجه به قابلیت های زیبایی شناسی محیطهای تجاری فضاهایی را طراحی کرد تا پتانسیلهای موجود را در افراد شکوفا سازد و دامنه ای از ویژگی های زیبایی شناختی را برای فراگیران به ارمغان آورد، به نحوی که در آنان موجب هماهنگی، آرامش، قدرتمندی، دلپذیری و گیرایی شود.
کلمات کلیدی : طراحی- مجتمع- تجاری- گنبدکاووس- زیبایی شناسی