عوامل موثر در ارتقاء تعاملات اجتماعی و ایجاد حس مکان در طراحی فضاهای باز فرهنگی – اجتماعی موجود در شهر (نمونه موردی بازارچه کتاب گلستان مشهد)

عوامل موثر در ارتقاء تعاملات اجتماعی و ایجاد حس مکان در طراحی فضاهای باز فرهنگی – اجتماعی موجود در شهر (نمونه موردی بازارچه کتاب گلستان مشهد)

آرزو توکلی1 هدیه برومند2 نرجس سادات فاطمی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خیام، مشهد، ایران -
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری گرایش منظر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تهران، ایران -
3) دکتری شهرسازی، گروه معماری و شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خیام، مشهد، ایران -

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران(caumconf.com)
چکیده :
هدف از این پژوهش ارائه اصول جهت طراحی فضاهای باز فرهنگی – اجتماعی مبتنی بر افزایش تعاملات اجتماعی و ایجاد حس مکان و همچنین افزایش رضایت شهروندان در وجوه مختلف است. این پژوهش به دنبال ارائه معیارهای کیفیت فضاهای شهری است، تا از این رهگذر زمینۀ تبدیل فضای خلوت و بدون رونق بازارچه کتاب گلستان مشهد به فضائی موفق و با کیفیت پدیدار گردد. بدین منظور پس از مرور ادبیات مرتبط با مفهوم فضای شهری و استخراج فاکتورهای تعریف کنندۀ آن، به بررسی معیارهای مطلوبیت PPSدر این بازارچه پرداخته شد که این معیارها شامل چهار معیار دسترسی، آسایش و تصویر ذهنی،اجتماع پذیری و کاربری می باشد. سپس پرسشنامه ای بر این اساس تنظیم گردید و توسط 40 نفر از استفاده کنندگان از فضا (رهگذران، غرفه داران و مشتریان کتاب) تکمیل گردید. در انتها اطلاعات گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از پرسشنامه ها راهکارهای تاثیر گذاری را در طراحی این فضا در راستای تحقق هدف این پژوهش که همان رونق بازارچه کتاب گلستان مشهد می باشد، را به ما ارائه می دهد.
کلمات کلیدی : فضای باز شهری کیفیت فضاهای فرهنگی افزایش تعاملات اجتماعی