بررسی تأثیر افراد مشهور بر نگرش مشتریان نسبت به تبلیغات و رفتارخرید با توجه به نقش نگرش مذهبی

بررسی تأثیر افراد مشهور بر نگرش مشتریان نسبت به تبلیغات و رفتارخرید با توجه به نقش نگرش مذهبی

محمد حسین شفیعیه1 فرنوش فروتن2

1) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی، یزد، ایران،
2) کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، یزد، ایران،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران(caumconf.com)
چکیده :
در این تحقیق سعی شده است اثر گذاری اعتبار افراد مشهور را بر روی نگرش مشتریان نسبت به تبلیغات و رفتار خرید بصورت مستقیم و همچنین با توجه به نقش متغیر میانجی نگرش مذهبی مورد بررسی قرار داده شود. جامعه آماری، افراد آگاه به تبلیغ شامپو کلیر توسط رونالدو (فوتبالیست مشهور پرتغالی) تعیین گردید. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، به نمونه‌گیری از جامعه روی آورده شد و با توجه به یکنواختی جامعه، روش نمونه‌گیری ساده تصادفی انتخاب شد. با توجه به حجم نمونه مورد نیاز 117 پرسشنامه توزیع گردیده شده است. نتایج روایی و پایایی پرسشنامه نیز قابل قبول بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss18 تجزیه و تحلیل گردید. تایید روابط بین متغیر‌ها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تاییدی و تکنيک مدل سازی PLS با استفاده از نرم افزار PLS2 Smart صورت پذیرفته است. همچنین با استفاده از آزمون سبل فرض نقش میانجی متغیرها مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت نتایج تحقیق از تایید تمام فرضیه‌ ها حکایت داشته و رابطه اعتبار افراد مشهور با نگرش مشتریان نسبت به تبلیغات و رفتار خرید به صورت مستقیم و با متغیر میانجی نگرش مذهبی مورد تایید قرار گرفت.
کلمات کلیدی : شهرت مشتری تبلیغات مذهب .