چالشهای داوری مقالات پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی در ایران

چالشهای داوری مقالات پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی در ایران

دکتر آرش گرگین کرجی1 مسیب بابازاده2

1) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران-مهندسي مديريت ساخت، دانشگاه علاء الدوله سمنانی گرمسار ،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران(caumconf.com)
چکیده :
سرمایه های انسانی ارزشمندترین ثروت سازمانها در قرن21 محسوب میشود. دایره تأثیر اندیشمندان بر مجموعه تحولات علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران و عملکرد ارزشمند آنها پایه گذار توفیق در علم و پژوهش شده است. علم و فناوري از مهمترين زيرساخت پیشرفت كشور و ابزار جدي رقابت در عرصه هاي مختلف است. مطابق نقشه علمی کشور، حرکت آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري به سمت حل مشكلات و رفع نيازهاي واقعي و اقتضائات كشور با توجه به شرایط، نوآوري در مرزهاي دانش براي تحقق مرجعيت علمي، از راهبردهای کلان توسعه علم و فناوری در کشور باشد. تحصیلات تکمیلی مرحله متنوعی را پس از پایان دوره کارشناسی دانشگاهی برای دانشجویان مهیا نموده است. توجه خاص در تعریف مفاهیم، سرفصلهای درسی و انتخاب دروس ضروری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تآکید بر تحقیق، پژوهش و نوآوری به روشنی حائز اهمیت است. از یکسو، ایده پردازی و یادگیری مهارتها و فنون جدید، توسعه خلاقیت، نوآوری و رویکردهای ابتکاری از ضرورتهای موفقیت پژوهشی بوده و از سوی دیگر، مشکلات و چالشهایی دربرابر اساتید، دانشجویان، دانشگاهها و مراکز پژوهشی است. این پژوهش سعی دارد با توجه به مطالعات انجام شده، تجربیات کسب شده، بازخوردها اعمال شده به بررسی چالشها پرداخته، ضمن نقد منصفانه به ارائه راهکار عملی بپردازد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی، روش کار آمیخته یا ترکیبی استفاده شده است.همچنین علاوه بر رعایت اصول علمی پژوهشی، با هدف کاربردی برای آموزش دانشگاهیان و مراکز پژوهشی ایفای نقش کند.
کلمات کلیدی : چالش تحصیلات توسعه راهکار پژوهش.