مطالعة تطبیقی ساختار سه رقص سماع، پیرشالیار و یاللی

شیرین السادات امامی1 بهرام شاهدی2

1) دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد
2) عضو هیئت علمی دانشکدة معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، معماری و محیط زیست - برلین(berlin-conf.com)
چکیده :
رقص به مثابة یکی از انواع هنر، میراث فرهنگی هر قوم و ملتی محسوب میگردد که متأسفانه امروزه بدلیل عدم شناخت کافی مهجور مانده است. پژوهش حاضر و سایر پژوهشهایی که بمنظور شناخت این مهم صورت میپذیرند نقش اساسی در یادآوری این بخش از هنر و فرهنگ دارند. رقصها با اهداف و مضامین متفاوتی شکل گرفته و اجرا میشدهاند؛. مضامینی چون شادی و تغرل، سوگ و مرگ، درمان و نیایش و غیره. رقصهای نیایشی چون رقص صوفیان در قالب رقص سماع، رقص کردی پیرشالیار و رقص آذری یاللی احساس نیاز به پرستش و عبادت را برآورده میساخند، احساس فطری نیاز به پرستش. هدف از این پژوهش مقایسة ساختاری این سه رقص و ارائة یک جمعبندی در جهت فهم شباهتها و تفاوتها و نیز استخراج هندسة کلی این رقصهاست. پژوهش بصورت کیفی و به روش توصیفی تحلیلی با استفاده از مطالعات کتابخانهای انجام پذیرفته است.
کلمات کلیدی : رقص رقصهای نیایشی رقص سماع رقص پیرشالیار رقص یاللی تحلیل ساختاری