شبيه سازي ديناميكي تكه مركزي سوزن خطوط مترو تهران و بررسي تنش هاي مماسي در آن

شبيه سازي ديناميكي تكه مركزي سوزن خطوط مترو تهران و بررسي تنش هاي مماسي در آن

طیبه رسولی1 مجید شهروی2 رضا طیوری3

1) دانشجوی دکتری مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران-
2) استادیار دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران-
3) کارشناس ارشد مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران-

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، معماری و محیط زیست - برلین(berlin-conf.com)
چکیده :
تاكنون مقالات بسياري در زمينه¬ي نيروهاي تماسي بين چرخ و ريل در سوزن¬هاي خطوط راه آهن ارائه شده است. براي توصيف رفتار تماس چرخ و ريل و سختي تماس مدل هاي متفاوتي ارائه شده است. با توجه به تحقيقات انجام شده مي¬توان دريافت جهت بدست آوردن نيروي تماس در سوزن هاي خطوط مترو تهران تا كنون پژوهشي ارائه نشده است. همچنين با توجه به پيچيدگي مدل سوزن، در مدل هاي ديناميكي سه بعدي معمولا از تماس هاي چندگانه بر روي سوزن صرف نظر شده است. در اين مقاله ابتدا با استفاده از نرم افزار ABAQUS تكه مركزي سوزن UIC60R190-1:9 شبيه سازي گرديده است و با استفاده از آن تنش تماسي و جابجايي تماسي در چرخ و ريل در محل تكه مركزي سوزن محاسبه شده است. با تغيير ميزان بار محوري و سرعت عبوري تاثير آن بر روي تنش مماسي در نقاطي از تكه مركزي كه داراي بيشترين تنش مماسي مي باشند مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج نشان مي دهد با دو برابر شدن ماكزيمم تنش تماسي در نوك دماغه سوزن ميزان تنش مماسي در فاصله 160 ميليمتري نوك دماغه حدود 59% افزايش يافته است بنابراين ضروري است كه سرعت سير قطار بر روي سوزن كنترل گردد. همچنين با افزايش 50 درصدي ميزان بار عبوري، ميزان تنش مماسي در فاصله 160 ميليمتري نوك دماغه حدود 52% افزايش يافته است.
کلمات کلیدی : تكه مركزي تنش تماسي شبیه سازی ABAQUS