اضطراب امتحان در دانش‌آموزان و روش‌های کنترل آن

اضطراب امتحان در دانش‌آموزان و روش‌های کنترل آن

مظاهر منیدری1 سیدمهدی شعنی2

1) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی سمنان،
2) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی سمنان،

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
اضطراب یکی از حالت های ناخوشایند روحی است و آنچه که مهم و قابل توجه می باشد، مهار و کنترل این حالت است. آگاهی از راهکارهایی برای کنترل اضطراب برای هر فردی ضروری بنظر می رسد چراکه انسان باید بتواند حالات روحی و روانی خود را کنترل کند در غیر این صورت زندگی او را مختل می کند. یکی از انواع اضطراب، اضطراب امتحان است که اکثر دانش آموزان درگیر آن هستند که بر وضعیت سلامت و همچنین تحصیل آنها تاثیر می گذارد. معلمان و والدین نباید نسبت به اضطراب دانش آموزان بی تفاوت باشند، در واقع باید به دانش آموز کمک کرد که بدون داشتن اضظراب با امتحان روبرو شود. در این مقاله به منظور دستیابی به این هدف، با توجه به اهمیت نقش اضطراب در یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان، بر آن شدیم تا به تبیین روش های مختلف کنترل و درمان اضطراب امتحان بپردازیم. روش تحقیق از نوع کتابخانه‌ای می باشد که در طول دو ماه با بهره گیری از منابع معتبر علمی صورت گرفت. از این رو ابتدا اضطراب امتحان تعریف گردید و سپس روش های درمان آن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مشخص گردید که کمک رسانی برای پیشبرد اهداف بهداشت روانی کودکان و نوجوانان به منظور پیشگیری از خسارات جسمانی، روانی، اقتصادی و تحصیلی امری ضروری می باشد.
کلمات کلیدی : اضطراب امتحان یادگیری دانش‌آموز روش‌های کنترل.