بررسی نقش دورههای مثبت اندیشی بر میزان تابآوری و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهر گرگان
بررسی نقش دورههای مثبت اندیشی بر میزان تابآوری و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهر گرگان
اسماعیل دل داده مهربان1 مریم نقوی2
1) دانشجوی دکتری،مدیریت ورزشی،واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامي،گرگان،ايران
2) کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،واحد بندرگز،دانشگاه آزاد اسلامی،بندرگز،ایران
محل انتشار :
دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي نقش دورههای مثبتانديشي بر تابآوری و فرسودگی شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهر گرگان بود. پژوهش حاضر يک مطالعه نیمه آزمایشی با پيشآزمون و پسآزمون در دو گروه کنترل و آزمايش بود. جامعه آماري پژوهش را تمامی معلمان مدارس ابتدایی شهر گرگان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 450 نفر تشکيل دادهاند، تعداد 20 نفر از آنان به روش نمونهگيري تصادفي چندمرحلهای انتخاب شدند و مجدداً به دو گروه 10 نفري آزمايش و کنترل به روش تصادفي ساده تقسيم گردید. گروه آزمايش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مهارتهاي مثبتانديشي سلیگمن (1383) قرار گرفت. جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامههاي تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و فرسودگی شغلی ماسلاج و جکسون (1981) استفاده گردید. نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که آموزش مثبتانديشي باعث افزایش تابآوری معلمان شده است همچنین این دورهها در کاهش میزان فرسودگی شغلی معلمان نی موثر بوده است.
کلمات کلیدی :
مثبتاندیشی
تابآوری
فرسودگی شغلی