تأثیر آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات درونی سازی رفتاری دانش آموزان دوره اول ابتدایی

تأثیر آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات درونی سازی رفتاری دانش آموزان دوره اول ابتدایی

آرش خلفیان1 حسین درخشنده2 حسین آقابیگی3

1) کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی سپاهان اصفهان،ایران -
2) کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی سپاهان اصفهان،ایران -
3) آموزگار ابتدایی، اداره آموزش و پرورش شهرستان ایذه، خوزستان، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات درونی سازی رفتاری دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهرستان شاهین شهر سال 97-98 انجام گرفت. نوع پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر دوره اول ابتدایی شاهین شهر که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل بوده‌اند، می باشد. روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و برای نمونه از بین مدارس شاهین‌شهر، دو مدرسه در مقطع ابتدایی به صورت دردسترس انتخاب شد. از والدین دانش آموزان، آزمون مهارتهای فرزندپروری (پرسشنامه مهارتهای فرزندپروری زاهدی(1395)) گرفته شد. از والدین دانش آموزان تعداد 30 نفر با کمترین نمرات انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل 15 نفره قرار گرفتند. گروه ها برای پیش آزمون، از طریق خرده مقیاس مشکلات دورن سازی رفتاری پرسشنامه چک لیست رفتاری کودکان- فرم والدین که توسط آخنباخ در سال1966 تدوین شد، مورد آزمون قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت گروهی، مداخله آموزش مهارت‌های فرزند پروری والدین مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در نظر گرفته و اجرا شد. در پایان هر دو گروه در مرحله پس آزمون ارزیابی و داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این نکته بود که که پس از این مداخله آموزشی والدین شاهد بهبود در سطح نمرات فرزندان خود در متغیرهای گوشه گیری/ افسردگی، اضطراب/ افسردگی، مشکلات فکری و مشکلات توجه بودند (05/0>P). میزان شکایت جسمانی و مشکلات اجتماعی آن‌ها نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری از نظر آماری نداشته است (05/0<P).
کلمات کلیدی : مهارت‌های فرزند پروری والدین رویکرد شناختی- رفتاری مشکلات رفتاری مشکلات درونی سازی رفتار.