اثر بخشي اموزش مديريت استرس با رويکرد شناختي رفتاري (cbtsm) بر راهبرد های مقابله با استرس در بيماران مبتلا به فشارخون

اثر بخشي اموزش مديريت استرس با رويکرد شناختي رفتاري (cbtsm) بر راهبرد های مقابله با استرس در بيماران مبتلا به فشارخون

علی اکبر ابراهیم بای سلامی1 قاسم اهی2 رضا قلی پور3

1) دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد بیرجند
2) دکتری روانشناسی و مدرس دانشگاه ازاد اسلامی واحد بیرجند
3) دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد بیرجند

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
چکیده زمينه و هدف: هدف اين پژوهش، بررسي اثر بخشي مداخله گروهي مديريت استرس با رويکرد شناختي رفتاري (cbtsm) بر راهبرد های مقابله با استرس در بيماران مبتلا به فشارخون بود. اين پژوهش به روش آزمايشي با پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري با گروه شاهد انجام شده است. نمونه شامل۳۰ بيمار مبتلا به فشارخون بود که به شيوه تصادفي ساده انتخاب شدند و در ۲ گروه آزمايشي ( ۱۵ نفر) و کنترل ( ۱۵ نفر) قرار داده شدند جمع آوري داده‌ها با استفاده از پرسشنامه مقياس راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر( CISS)صورت گرفت. و اموزش گروهی شناختي- رفتاري مديريت استرس طي ۸ جلسه روي گروه آزمايش انجام گرفت وداده‌ها با استفاده ازآزمون تحليل کوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرارگرفت. زمینه اول برخورد فعال ومسئله مدار در سطح معنی داری (P<0.05) فرضیه صفر رد شد و فرضیه پژوهش تایید شد. اندازه اثر در بررسی این فرضیه 0.265 می باشد. مداخله گروهي مديريت استرس با رويکرد شناختي رفتاري (cbsm)باعث بهبود برخورد فعال و مسئله مدار با موقعیت های فشارزا در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می شود. زمینه دوم مقابله هیجان مدار: درسطح معنی‌داری (P<0. 05 ) فرضیه صفر رد می‌شود و فرضیه پژوهش تایید می‌شود. (p=0/017) به بیان دیگر مداخله حاضر باعث بهبود برخورد هیجان مدار در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. اندازه اثر در بررسی این فرضیه 193. 0 می‌باشد ,بررسی زمینه سوم یعنی (مقابله اجتنابی)در سطح معنی‌داری (P<0. 05) فرضیه صفر رد می‌شود و فرضیه پژوهش تایید می‌شود (p=0/017). به بیان دیگر مداخله حاضر باعث کاهش مقابله اجتنابی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. اندازه اثر در بررسی این فرضیه 192. 0 می‌باشد. نتايج حاکي از اثر بخشي اموزش گروهي مديريت استرس با رويکرد شناختي رفتاري (cbtsm) بربهبود وارتقائ راهبرد های مقابله با استرس بيماران مبتلا به فشارخون بود. کليد واژه‌ها: فشارخون، راهبرد های مقابله با استرس ، (cbtsm)مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری
کلمات کلیدی : کليد واژه‌ها: فشارخون راهبرد های مقابله با استرس (cbtsm)مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری