بررسی عوامل افت تحصيلي دانش آموزان و اهمیت آن در آموزش و پرورش با ارائه راهکارها

بررسی عوامل افت تحصيلي دانش آموزان و اهمیت آن در آموزش و پرورش با ارائه راهکارها

عاطفه منفرد سرخرود1

1) دبیر آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
در عصر گسترش روزافزون اطلاعات و ارتباطات ،«عصر دانایی» به سر می‌بریم اهداف آموزش و پرورش در سطح جهان به خوبی بیانگر این مطلب است که از مهم‌ترین نیازهای هر جامعه تعلیم و تربیت افرادی است که با اتکا به نیروی اراده و تعقل خویش منطقی بیاندیشد.در این راستا با مشکلی اساسی در نظام‌های آموزشی مواجه هستیم که همان افت تحصیلی است که هر ساله هزینه‌های سنگینی به بار می‌آورد و همچنان در حال افزایش است. وقتی صحبت از افت تحصیلی می شود ، منظور تکرار پایه تحصیلی د ر یک د وره و ترک تحصیل پیش از پایان دوره است. به عبارت د یگر افت تحصیلی شامل جنبه های مختلف شکست تحصیلی، چون غیبت مطلق از مدرسه، ترک تحصیل قبل از موعد مقرر، تکرار پایه تحصیلی،نسبت میان سنوات تحصیلی دانش آموز و سالهای مقرر آموزش و کاهش کیفیت تحصیلات می شود.در این پژوهش که مبتنی بر روش کتابخانه ای میباشد،به بحث در باب افت تحصیلی و اهمیت آن علل و عوامل متعددی باعث ایجاد آن می شود،پرداخته خواهد شد.از نتایج حاصل از این تحقیق میتوان چنین برداشت نمود که منظور از افت تحصيلي، كاهش فاصله بين وضعيت آموزشي مورد انتظار با وضعيت علمي موجود فراگير است.به اين ترتيب افت تحصيل بعنوان شاخص اتلاف آموزش از نظر مفهوم عام به هرگونه ضعف در سوادآموزي و يا وجود بيسوادي گفته مي‌شود،اما از نظر مفهوم خاص عبارتست از محقق نشدن انتظارات آموزشي و شكست در اهداف آموزشي است و نابساماني در فرايند ياددهي و يادگيري را در بر مي‌گيرد.
کلمات کلیدی : آموزش و پرورش افت تحصیلی آموزش خانواده تحصیل