نقش نهادهای مدیریت مقصد در تحقق توسعه پایدار گردشگری
نقش نهادهای مدیریت مقصد در تحقق توسعه پایدار گردشگری
زهرا آباده ای1
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه هنر اصفهان
محل انتشار :
پنجمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران(5icsda.ir)
چکیده :
از زمانی که مفهوم توسعه پایدار وارد عرصه گردشگری شده است، مدت زیادی نمیگذرد. در توسعه پایدار جهانگردی هزینههای حفظ محیط و جاذبههای جهانگردی نه فقط به بهای امروز، بلکه به ارزش سالهای آتی محاسبه شده و این اطمینان ایجاد میشود که آنچه امروز مستهلک میشود، فردا ساخته خواهد شد. چنین آرمانی نیازمند برنامهریزی و هدایت توسط سازمانهای کارگزار است. سازمان مدیریت مقصد به عنوان یکی از مهمترین نهادهای کارگزار در عرصه گردشگری در مناطق مقصد، ایفا کننده نقشی اساسی در جهتدهی و شکلگیری توسعه پایدار گردشگری است. سازمان مدیریت مقصد به عنوان متولی گردشگری در مناطق مقصد برای حفظ و پایداری منابع مختلف اجتماعی- فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی عهدهدار وظایفی مهم است. در این مقاله نویسنده با استفاده از منابع کتابخانهای، اينترنت، تحقيقات و مطالعات انجام شده مرتبط، به بررسی مفهوم توسعه پایدار و ماهیت و نقش سازمانهای مدیریت مقصد پرداخته و سپس نقشها و کارکردهای آن را در برنامهریزی و پیادهسازی توسعه پایدار مورد بررسی قرار داده است. برپایه نتایج این پژوهش هدایت و برنامهریزی، مدیریت و سپس هماهنگی میان ذینفعان صنعت گردشگری از مهمترین فعالیتها و وظایف سازمان مدیریت مقصد است که براساس آن با تدوین استراتژیهایی این نقشها را اجرایی میسازد. به این ترتیب در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری، سازمان مدیریت مقصد ایفا کننده نقشی انکارناپذیر است که نادیده گرفتن آنها، سرعت حرکت به سوی توسعه را کند میسازد.
کلمات کلیدی :
توسعه پایدار
گردشگری
سازمان مدیریت مقصد