نقش نهادهای مدیریت مقصد در تحقق توسعه پایدار گردشگری

نقش نهادهای مدیریت مقصد در تحقق توسعه پایدار گردشگری

زهرا آباده ای1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه هنر اصفهان

محل انتشار : پنجمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران(5icsda.ir)
چکیده :
از زمانی که مفهوم توسعه پایدار وارد عرصه گردشگری شده است، مدت زیادی نمی‏گذرد. در توسعه پایدار جهانگردی هزینه‏های حفظ محیط و جاذبه‏های جهانگردی نه فقط به بهای امروز، بلکه به ارزش سال‏های آتی محاسبه شده و این اطمینان ایجاد می‏شود که آنچه امروز مستهلک می‏شود، فردا ساخته خواهد شد. چنین آرمانی نیازمند برنامه‏ریزی و هدایت توسط سازمان‏های کارگزار است. سازمان مدیریت مقصد به عنوان یکی از مهم‏ترین نهاد‏های کارگزار در عرصه گردشگری در مناطق مقصد، ایفا کننده نقشی اساسی در جهت‏دهی و شکل‏گیری توسعه پایدار گردشگری است. سازمان مدیریت مقصد به عنوان متولی گردشگری در مناطق مقصد برای حفظ و پایداری منابع مختلف اجتماعی- فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی عهده‏دار وظایفی مهم است. در این مقاله نویسنده با استفاده از منابع کتابخانه‏ای، اينترنت، تحقيقات و مطالعات انجام شده مرتبط، به بررسی مفهوم توسعه پایدار و ماهیت و نقش سازمان‏های مدیریت مقصد پرداخته و سپس نقش‏ها و کارکردهای آن را در برنامه‏ریزی و پیاده‏سازی توسعه پایدار مورد بررسی قرار داده است. برپایه نتایج این پژوهش هدایت و برنامه‏ریزی، مدیریت و سپس هماهنگی میان ذی‏نفعان صنعت گردشگری از مهمترین فعالیت‏ها و وظایف سازمان مدیریت مقصد است که براساس آن با تدوین استراتژی‏هایی این نقش‏ها را اجرایی می‏سازد. به این ترتیب در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری، سازمان مدیریت مقصد ایفا کننده نقشی انکارناپذیر است که نادیده گرفتن آنها، سرعت حرکت به سوی توسعه را کند می‏سازد.
کلمات کلیدی : توسعه پایدار گردشگری سازمان مدیریت مقصد