چگونگی طراحی فضای فروشگاه ها در دوران پساکرونا

پریسا پورعبدالهی نوید1 نسیم نجفقلی پور کلانتری2

1) دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2) استادیار، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

محل انتشار : هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(7icsau.com)
چکیده :
به مغازه بزرگی که بسیاری از انواع مختلف کالا در آن فروخته می شود، فروشگاه می گویند. در ابتدای پیدایش، ویروس کرونا بحرانی برای سلامت عمومی شناخته می شد اما به تدریج به یک تهدید اقتصادی جهانی، اجتماعی و فرهنگی نیز تبدیل گردید. هدف از این پژوهش، طراحی فروشگاه هایی است که میزان انتقال بیماری های عفونی، مسری و ویروسی مثل کرونا را به حداقل برساند. با در نظر گرفتن اینکه قرنطینه طولانی، باعث بروز بیماری های روحی، روانی و افسردگی می شود و خریدهای صرفاً اینترنتی در این دوران این مشکل را تشدید می کند، می بایست شرایطی فراهم نمود که امکان خرید حضوری نیز فراهم شود. نوع روش تحقیق اسنادی بوده مبنای نگارش این پژوهش، مرور یافته ها و نتایج مطالعات متعددی که پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و خارج از ایران انجام شده، می باشد. این یافته ها نشان می دهند که بحران ویروس کرونا و شرایط قرنطینه، پیامدهای متعدد مثبت و منفی برای زندگی ایجاد کرده است. یافته های این پژوهش در صورت استمرار شرایط بحران ویروس کرونا یا حتی کاهش آن به دلیل امکان بروز موارد مشابه، کارآمد می باشد. در پژوهش حاضر از روش تحلیلی- توصیفی استفاده شده است. ابزار مورد استفاده تحقیق، روش کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک مکتوب می باشد. درنهایت مشخص شد که درطراحی فروشگاه ها با ایجاد تغییراتی مثل: تعبیه مانیتورها ی هوشمند و امکان ثبت سفارش و در مراکز خرید با امکان استفاده از آسانسور اتومبیل بر و تردد اتومبیل در طبقات می توان خرید کم خطرتری را انجام داد.
کلمات کلیدی : طراحی فروشگاه ویروس کرونا بحران قرنطینه.