بررسی اثر استفاده از متاکائولن و نانوسیلیس بر خواص تراورس های بتنی راه آهن

بررسی اثر استفاده از متاکائولن و نانوسیلیس بر خواص تراورس های بتنی راه آهن

محمد حیدری1 سیروس سیاحی سحرخیز22 زهره لاریجانی3

1) کارشناس ارشد عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت،دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران-یزد
2) کارشناس ارشد متالوژی مواد ، اداره کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران
3) کارشناس بخش فنی اداره کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران

محل انتشار : هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(7icsau.com)
چکیده :
ﺗﺮاورس ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ اﺟﺰاي روﺳﺎزي ﺧﻂ رﻳﻠﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ بين ريل و بالاست قرار می گيرد و نيرو را از ريل به بالاست منتقل می کند و نيز وظيفه ثابت نگه داشتن عرض خط را به عهده دارند و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺘﻦ،ﭼﻮب ﻳﺎ ﻓﻮﻻد ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ﺗﺮاورس ﺑﺘﻨﻲ در دو ﻧﻮع ﻣﻨﻮﺑﻠﻮك و دي ﺑﻠﻮك ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻃﻮل ﻋﻤﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ، ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻤﺘﺮ،عدم آتشگیری،پایداری بیشتردر اﻏﻠﺐ راه آﻫﻦ ﻫﺎي دﻧﻴﺎ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ است. ﺑﺎ توجه ﺑﻪ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺎﻻي ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺗﺮاورس ﻫﺎي ﺑﺘﻨﻲ، اﺳﺘﻔﺎده از راه ﻛﺎرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﻳﻦ ﻗﻄﻌﺎت را ﺑﺎﻻ ﺑﺮده و ﻫﺰﻳﻨﻪ¬ﻫﺎي ﺗﻌﻤﻴﺮ و ﻧﮕﻬﺪاري آن ﻫﺎ را ﻛﺎﻫﺶ دﻫﺪ،ﺑﺴﻴﺎر ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ. از راه ﻛﺎرﻫﺎي ﻧﻮﻳﻦ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده دراﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ میﺗﻮان ﺑﻪ افزودن نانومواد ﺟﻬﺖ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺑﺘﻦ اﺷﺎره ﻧﻤﻮد. در ﻫﻤﻴﻦ راﺳﺘﺎ، ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي ﻧﺎﻧﻮ، اﻣﻜﺎن ﻣﺴﻠﺢ ﻧﻤﻮدن ﺑﺘﻦ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺎﻧﻮمواد مختلفﻛﻪ داراي ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎﻻ و وزن ﺑﺴﻴﺎر ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣﻲ¬باشد را فراهم کرده است. در چند سال اخیر تحقیقات بسیاری بر روی کاربرد فناوری نانو در تکنولوژی بتن انجام شده است. در این پژوهش سعی بر آن شده تا علاوه بر اینکه راهکاری نوین جهت افزایش طول عمر و بهبود خواص مکانیکی تراورس های بتنی ارایه شود بلکه در تولید تراورس های بتنی که سازگار با طبیعت باشند و آسیب کمتر به محیط زیست داشته باشند نیز گامی برداشته شود که در این پژوهش از نانو سیلیس با درصدهای 1و2و3 و همچنین متاکائولن با درصدهای 5 و10و15 که جایگزین بخشی از سیمان شده بودند استفاده و اثر این مواد بر مقاومت فشاری، مقاومت کششی غیر مستقیم(برزیلین)، و جذب آب نمونه ها بررسی شده است که پس از بررسی ها مشخص شد درصد بهینه افزودن متاکائولن 5% و نانوسیلیس 2% می باشد.
کلمات کلیدی : نانو سیلیس متاکائولن تراروس بتنی