اﻧﺘﺨﺎب ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر پروژه های عمرانی اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی و تحلیل حساسیت معیارها با استفاده از تصمیم گیری با معیارهای چندگانه

اﻧﺘﺨﺎب ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر پروژه های عمرانی اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی و تحلیل حساسیت معیارها با استفاده از تصمیم گیری با معیارهای چندگانه

محمد حیدری1 خلیل اینانلو صارمی2

1) کارشناس ارشد عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت،دانشجوی دکتری پردیس کیش دانشگاه تهران
2) PhD student in tehran university,

محل انتشار : هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(7icsau.com)
چکیده :
در دﻧﻴﺎى ﻣﺘﻐﻴﻴﺮ اﻣﺮوزى ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻧﻴﺎز دارﻧﺪ ﻛﻪ پروژه های ﺧﻮدﺷﺎن را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﭘﺎﺳﺦ ﺳﺮﻳﻊ ﺑﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎى ﻣﺘﻐﻴﻴﺮﺷﺎن ﺑﻪ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪه واﮔﺬار ﻛﻨﻨﺪ, ادارات و ارگان های زﻳﺎدى ﺑﺮاى واﮔﺬارى ﭘﺮوژه ﻫﺎﻳﺸﺎن از ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر اﺳﺘﻔﺎد ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ و ﮔﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎى زﻳﺎدى ﺑﺮاى اﻧﺘﺨﺎب ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر دارﻧﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺮاى اﻧﺘﺨﺎب ﺑﺎﻳﺪ از ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻫﺎ و اﺑﺰارى اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎﻳﺸﺎن ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﮔﺰﻳﻨﻪ را ﺑﺮاى واﮔﺬارى ﭘﺮوژه ﺑﻪ آن اﻧﺘﺨﺎب ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﺎراﻳﻰ را در ارگان ﺧﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ, ﻣﺴﺌﻠﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر را ﻣﻰ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪه در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎى MCDM ﺑﻪ ﺣﻞ آن ﭘﺮداﺧﺖ، اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ واﮔﺬارى ﭘﺮوژه ﻫﺎى ﻋﻤﺮاﻧﻰ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎران در اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻰ ﻗﺮار داده ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﭘﻨﺞ ﺷﺮﻛﺖ ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎرى ﺑﺮاى واﮔﺬارى ﭘﺮوژه ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻰ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎى ارزﻳﺎﺑﻰ ﺷﺎﻣﻞ تجربه و دانش(ﺳوابق اﺟﺮاﻳﻰ)، ﺣﺴﻦ ﺳﺎﺑﻘﻪ ، توانایی های مالی، بومی بودن و توان تجهیزات ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ و وزن ﻣﻌﻴﺎر ﻫﺎ را ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وزن قانون مناقصات ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش TOPSIS و AHP و EDAS ﺑﻪ رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪى ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎران ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻳﻢ و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش AHP، ﺗﻌﺪاد ﻣﻌﻴﺎر ﻫﺎ و وزن آﻧﻬﺎ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ در ﺣﺬف ﻣﻌﻴﺎر ﻳﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﻛﺮدن ﻣﻌﻴﺎر ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺮاى ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮى و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ وزن آﻧﻬﺎ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮى ﻛﻨﺪ. ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪن ﻫﺮ ﻣﻌﻴﺎر ﺗﺮﺗﻴﺐ رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪى ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎران ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻰ ﻛﺮد و ﻧﻴﺰ اﻳﺠﺎد ﺗﻐﻴﻴﺮ در وزن ﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻐﻴﻴﺮ در رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪى ﻣﻰ ﺷﻮد.
کلمات کلیدی : اﻧﺘﺨﺎب ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر نوسازی مدارس خراسان رضوی وزن ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎ AHP