بررسی اثر اضافه نمودن مقادیر متفاوت پلی امید بر رفتار مخلوط آسفالتی گرم

بررسی اثر اضافه نمودن مقادیر متفاوت پلی امید بر رفتار مخلوط آسفالتی گرم

محسن نظری محبوب1

1) گروه مهندسی عمران، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محل انتشار : هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(7icsau.com)
چکیده :
مخلوطهاي آسفالتی اصلاح شده اگرچه ممکن است هزینه اولیه بیشتري نسبت به نمونه هاي ساده و شاهد داشته باشند، اما از خصوصیات بهتر رفتار دینامیکی، رفتار استاتیکی و هزینه تعمیر و نگهداري کمتري نسبت به آنها برخوردار می باشند. خرابی هاي خستگی در اثر تکرار بارگذاري و شیارشدگی از جمله مهمترین خرابیهاي سازهاي روسازي و از فاکتورهاي بسیار مهم در روشهاي نوین طراحی روسازي میباشند. در این تحقیق اثر اضافه نمودن مقادیر متفاوت پلی امید بر رفتار مخلوط آسفالتی گرم بررسی شد. افزایش تقاضاي حمل و نقل و بارهاي محوري عبوري، هزینه هاي بالاي تعمیر و نگهداري راه ها و منابع محدود، استفاده از راه کارهاي متفاوت را به منظور بهبود خواص و ویژگیهاي استاتیکی و دینامیکی مخلوط هاي آسفالتی، بیش از پیش ضروري می نماید. در سالیان اخیر از افزودنی هاي متفاوتی به جهت ایجاد اصلاحاتی در خصوصیات مخلوطهاي آسفالتی استفاده شده است. تا بتوان به اهداف مورد نظر از قبیل کاهش هزینه هاي، تولید، تعمیر و نگهداري مخلوطهاي آسفالتی نسبت به ارزیابی خصوصیات دینامیکی PG 64-16 رسید. در این تحقیق با افزودن پلی آمید ضایعاتی به قیر خالص و آزمایش خستگی مخلوط هاي آسفالتی اصلاح شده با انجام آزمایش مدول سختی به روش کشش غیر مستقیم بر روي نمونه هاي مخلوطهاي آسفالتی ساخته شده با قیر خالص و قیر حاوي سه روش کشش غیر مستقیم درصد و شش درصد پلی آمید ضایعاتی اقدام گردید. نتایج آزمایشهاي فوق نشان داد که استفاده از پلی آمید ضایعاتی باعث افزایش مقاومت مخلوط آسفالتی در برابر شیارشدگی و خستگی میگردد. در نتیجه استفاده از پلی آمید ضایعاتی بعنوان یک ماده غیر قابل تجزیه در طبیعت علاوه بر کمک به پاکسازي محیط، باعث کاهش هزینه هاي، تولید ، تعمیر و نگهداري روسازي هاي آسفالتی میگردد.
کلمات کلیدی : مخلوط هاي آسفالتی پلی آمید ضایعاتی کشش غیر مستقیم قیر خالص.