بررسی تاثیرات مشخصات شیمیایی و فیزیکی استفاده از قیرهای با پایه امولوسیونی اصلاح شده در راهسازی

بررسی تاثیرات مشخصات شیمیایی و فیزیکی استفاده از قیرهای با پایه امولوسیونی اصلاح شده در راهسازی

محسن نظری محبوب1

1) گروه مهندسی عمران، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محل انتشار : هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(7icsau.com)
چکیده :
امولسيون قير نسبت به قيرهاي خالص و محلول ، مزاياي اقتصادي و زيست محيطي فراواني دارد، كه از آن جمله مي توان به عدم احتياج به بكارگيري مواد حلال در قير، امكان استفاده از مصالح مرطوب و غيره اشاره كرد. با توجه به اين مزايا، امولسيون مي تواند جايگزين مناسبي بخصوص براي استفاده گسترده در اجراي رويه راه هاي با حجم ترافيك كم باشد. قير امولسيوني اصلاح شده پليمري دسته خاصي از امولسيون هاي قيري مي باشد که براي چندين دهه است که به طور موفقيت آميزي در صنعت ساخت آسفالت جاده به کار گرفته مي شود. قير امولسيوني اصلاح شده پليمري نشان دهنده دسته ويژه اي از بيندرها با عملکرد بالا هستند که براي به کارگيري در مراحل پاياني آسفالت کاري در ساخت آسفالت جاده هايي که تحت شرايط ترافيکي سنگين هستند، ارجحيت دارند. در اين تحقيق بررسی تاثیرات مشخصات شیمیایی و فیزیکی استفاده از قیرهای با پایه امولوسیونی اصلاح شده در راهسازی بررسي شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که قیر امولسیونی اصلاح شده پلیمری بهبود خواص رئولوژیكی بیندر باقیمانده را پس از شكست در مقایسه با قیر امولسیونی اصلاح نشده از خود نشان داد. به طور مثال استفاده از قیر امولسیونی اصلاحشده پلیمری سبب افزایش نقطه نرمی و یا افزایش مدول در دمای کاربری بالا) 62 تا 62 درجه سانتیگراد( شده که به نوبه خود باعث افزایش چسبندگی بیندر و بهبود مقاومت آن در برابر بارهای ترافیكی میشود. رفتار شكست قیر امولسیونی اصلاح شده پلیمری به جز امولسیون های اصلاحشده با لاتكس، معمولاً شبیه به امولسیونهای اصلاحنشده است. در امولسیونهای اصلاح شده با لاتكس، کنترل مورفولوژی به منظور دستیابی به یك فاز دنباله دار غنی از پلیمر با مقدار پلیمر کمتر از 2 تا 3 درصد وزنی امكانپذیر است. این نوع از مورفولوژی تنها میتواند با استفاده از روش گرم با مقدار پلیمر بالای 4 درصد وزنی به دست آیدباید توجه داشت که شرایط خشك کردن بیش از حد)دمای بالای 62 درجه سانتیگراد( ممكن است مضر باشد.
کلمات کلیدی : قیر پایه امولوسیونی راهسازی