برندسازی مقاصد شهری، راهکاری برای گسترش گردشگری شهری

برندسازی مقاصد شهری، راهکاری برای گسترش گردشگری شهری

میلاد عباس پور1 محسن عبدود2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشکده معماری و شهر سازی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.
2) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، دانشکده معماری، شهر سازی و هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

محل انتشار : هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(7icsau.com)
چکیده :
شهرهای امروزی گریبان‌گیر مشکلات متعدد ناشی از افزایش روز افزون شهرنشینی قرار گرفته‌اند و نیازمند تعامل پایدار با دنیای خارج در جهت گذران امور شهروندان خود می‌باشند. امروزه گردشگری یکی از صنایع با رشد بسیار زیاد در جهان محسوب می‌شود و به یکی از ابزارهای اصلی برای مدیران و برنامه‌ریزان شهری در جهت تعامل و کسب منافع مختلف اقتصادی، اجتماعی و ... از دنیای خارج تبدیل گردیده‌است. این پژوهش از نوع تحلیلی - تبیینی است که با روش تجزیه تحلیل و توصیف متون علمی و پژوهشی و داده‌های موجود در قالب رویکرد استقرایی درپی تبیین و تثبیت نقش برندسازی مکان¬های شهری در جذب گردشگران و گسترش گردشگری در نتیجه ایجاد زمینه درآمدزایی پایدار برای شهرها بوده‌است. در این گزارش سعی برآن شده تا تاثیرات برندسازی شهری بر گسترش گردشگری شهری و تقویت بنیان اقتصادی شهرها از طریق بررسی نمونه‌هایی از پژوهش‌های کارشده تعیین گردد. به عبارت دیگر در این پژوهش درپی پاسخ به این سوال بوده که چگونه می‌توان برندی ساخت که علاوه بر ایجاد هویتی خاص و منحصر به فرد برای یک شهر جذابیت مورد نیاز برای ذی نفعان حاضر و گردشگران را ایجاد کند. در این راستا در این پژوهش با شناسایی و تعیین عوامل اصلی شکل دهنده برند شهری و شناسایی روابط درونی بین متغیر‌های موثر و نیز متغیرهای بیرونی مداخله‌گر عوامل تاثیر گذار بر برندسازی و چگونگی تاثیر تشکیل یک برند قدرتمند و جذاب برای یک شهر و گردشگری شهری را مورد بررسی قرارداده شده و تاثیرات احتمالی و فواید موجود شرح گردیده است.
کلمات کلیدی : گردشگری شهری برند مکان برندسازی شهری اقتصاد شهری.