ماهیت و هستی هنر، بررسی شهود در خلق اثر هنری در دوره معاصر
ماهیت و هستی هنر، بررسی شهود در خلق اثر هنری در دوره معاصر
آرمان واحدی1
1) نویسنده مسئول
محل انتشار :
نشریه معماری شناسی، نشریه علمی-تخصصی معماری و شهرسازی ایران(memarishenasi.ir)
چکیده :
هنر یکی از آشکارترین و بارز ترین جلوه های رازآمیز مدنیت و فرهنگ حیات بشری است که همواره بر زیست بشر
مستولی گردیده است. در هر خطه و دیاری که مدنیت و تمدنی به عرصه تجلی میرسد، نماد و نشانه مختلف هنری،
تعجب و حیرت محققین و پژوهشگران هنر و مدنیت را برانگیخته است . ماهیت و ذات هنر، مسئله ای عرفانی، مینویی
و انسانی است و همانند عرفان و ادب از معارف شهودی است و نوعی از علم حصولی به شمار نمی آید بلکه نوعی علم
حضوری است و در حیطه و قلمرو معنا و مفاهیم و پنداشت های ذهنی نمیگنجد. اثر هنری با الهام گرفتن از شهود
استعلایی و حسی شخص هنرمند و همچنین درک و دریافت آن توسط مخاطب، یگانه و بی همتا میشود، شهود
ماهیت، ذات و حقیقت ذهن فرد هنرمند و در پایان حقیقیت اثر هنری را نمایان میسازد. پژوهش حاضر به دنبال
بررسی ماهیت، هستی و ذات هنر است و همچنین جایگاه و منزلت شهود را در ایجاد و ظهور آثار هنری در دوره معاصر
بررسی میکند . در این پژوهش و تحقیق از روش تحلیلی توصیفی استفاده شده است. بر این اساس با بهره گیری از -
مطالعات کتابخانه ای، استفاده از منابع و سایتهای موجود در اینترنت و اسنادهای در دسترس، به بررسی هویت هنر و
نقش شهود در خلق و آفرینش اثر هنری پرداخته خواهد شد. در پایان و با تکیه بر استدلال و تحلیل در این پژوهش
دریافتیم که در رشته های مختلف هنری پرداخت به موضوع و سوژه در پایان تابع نوعی فهم شهودی است و توجه
کردن به مثلث سرچشمه اثر هنری در آفرینش اثر هنری نقش بسیاری دارد و برای درک کردن اندیشه و تصمیم گیری
شهودی لازم است که آن را در برابر اندیشه و تصمیم گیری تحلیلی قرار دهیم.
کلمات کلیدی :
شهود هنری
مثلث سرچشمه اثر هنری
تفکر شهودی
مخاطب
آفرینش اثر هنری