مروري بر يافتن افراد با نفوذ در شبكه اجتماعي آنلاين

مروري بر يافتن افراد با نفوذ در شبكه اجتماعي آنلاين

اکرم طهماسبی1 فرشته تقی زاده2

1) كارشناسي ارشد مهندسي فناوري اطلاعات گرايش تجارت الكترونيك،موسسه آموزش عالي پويش ،
2) كارشناسي ارشد مهندسي فناوري اطلاعات گرايش تجارت الكترونيك،دانشگاه

محل انتشار : اولین کنفرانس مهندسی و فن آوری دانشگاه تبریز(ncoei.ir)
چکیده :
امروزه شبکه های اجتماعی دارای پیشرفت چشم گیری با افزایش تعداد کاربران و کاربردهای زیاد آن می باشد ، مهمترین شبکه اجتماعی آنلاین ، فیس بوک که بیلیون کاربر در جهان دارد بنابراین شبکه ها توجهات زیادی را همانند مشاغل به سوی خود جلب کرده است . شبکه اجتماعی نقش مهمی را در بازاریابی ویروسی ایفا می کند همچنین بسیار مهم است که بتوان یک نود را شناسایی کرد که روی رفتار دیگر نودها تاثیر بگذارد . این نود را نود موثر می نامیم یافتن یک فرد موثر در شبکه اجتماعی کاربردهای زیادی در بازاریابی ، سیاست و حتی کنترل بیماری دارد. امروزه کاربران زیادی از شبکه های اجتماعی گوناگون استفاده می کنند بنابراین از همین طریق میتوان ابداعات ، محصولات جدید را در تمام سطح شبکه گستراند. مساله ی اصلی یافتن یک تکنیک مناسب برای هر چه بهتر کردن عمل انتشار است . روش های متفاوتی از قبیل یافتن اجتماع ، الگوریتم حریصانه با تقریب ، یافتن k نود برتر و ..... برای تحقق هدف موجود می باشدکه در ادامه به آن می پردازیم. در این گزارش سعی شده مقاله های مرتبط ارایه شودکه هر یک را به طور کامل در فصل های بعدی بازگو کرده ایم ، انواع مدل های انتشار و روش آن ها شرح داده شده است، چگونگی انتخاب نودهای اولیه فعال و همچنین روش های مناسبی برای بهبود هر یک از روش های بیان شده ، نمایش داده می شود تا بتوان یک تکنیک مناسب از جهت زمان و هزینه ارائه داد .
کلمات کلیدی : مدل انتشار آبشاری مدل انتشار حدآستانه نود فعال اولیه شبکه اجتماعی اجتماع انتشار