بررسی و تحلیل تنش حرارتی پیستون خودروی پراید 132

محسن عالیزاده1 سید محمدرضا حسینی علی آباد2 میلاد فراهانی علوی3 امین یوسفیان4 جعفر قربانی5

1) کارشناسی مهندسی تکنولوژی خودرو
2) گروه مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی، دانشگاه مازندران – بابلسر
3) گروه مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی، دانشگاه بوعلی سینا – همدان
4) گروه مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی، دانشگاه تبریز
5) کارشناسی مهندسی تکنولوژی خودرو

محل انتشار : اولین کنفرانس مهندسی و فن آوری دانشگاه تبریز(ncoei.ir)
چکیده :
پیستون قطعه ای استوانه ای شکل است که نیروی احتراق را توسط شاتون به میل لنگ منتقل می کند. در واقع پیستون بخش مهمی از موتور را تشکیل می دهد. در این نوشتار ابتدا پیستون خودروی پراید مدل 132 با مشخصات قطر پیستون 71 میلیمتر و ارتفاع پیستون نیز 45.4 میلیمتر به صورت واقعی توسط نرم افزار سالیدورک طراحی و سپس این مدل طراحی جهت تحلیل به نرم افزار آباکوس وارد شده است. جنس پیستون از آلیاژ آلومینیوم 1060 در نظر گرفته شده و با اعمال شرایط مرزی، مقدار حرارتی که توسط احتراق در داخل موتور حاصل می گردد، در دور 1000RPM با دمای 220°C و همچنین در دور 5000RPM با دمای 2200°C بررسی شده است. همچنین پیستونی دیگر با تغییر جنس آلیاژ و ضخامتی کمتر طراحی گردیده و با مشخصات آلیاژ آلومینیوم 1350 توسط نرم افزار آباکوس تحلیل شده است. طبق نتایج حاصله، در دمای 220 درجه سانتی گراد، پیستون تقویت شده با اختلاف 1 درجه سانتی گراد از پیستون معمولی خنک تر می باشد و همیچنین با مقایسه این دو پیستون در دمای 2200 درجه سانتی گراد اختلاف دمایی بیش از 10 درجه سانتی گراد دارند. در خاتمه با توجه به مقایسه پیستون معمولی با پیستون تقویت شده، می توان نتیجه گرفت که پیستون تقویت شده می تواند جایگزین مناسب برای پیستون معمولی باشد.
کلمات کلیدی : تحلیل تنش حرارتی پیستون آباکوس